NRK får gebyr etter brudd på sponseregler
NRK får et gebyr på 150 000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene. Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
Medietilsynet avdekket i desember at dokumentaren "Klangen av Tine Thing Helseth" hadde tre sponsoridentifiseringer ved begynnelsen og slutten av programmet. Det samme gjaldt en julekonsert med artisten Eva Weel Skram på lille julaften.
– Etter Medietilsynets vurdering er dette en type program der NRK ikke har lov til å motta sponsortilskudd. Vi har derfor gitt NRK et gebyr for regelbruddene, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
NRK brukte sponseplakater ved en feil
NRK har opplyst til Medietilsynet at sponseplakater i tilknytning til dokumentaren om Tine Thing Helseth ble brukt ved en feil, men Medietilsynet har likevel funnet det riktig å ilegge gebyr.
– Medietilsynets vurdering er at mange seere kan ha oppfattet NRK-dokumentaren som sponset. I tillegg har sponsorene fått eksponering i strid med reglene. Vi mener derfor bruddet er alvorlig, selv om det har vært utilsiktet, sier Sekkelsten.
Medietilsynet vurderer at konsert ikke fyller krav til hva som kan sponses
NRK har mulighet til å motta sponsortilskudd til visse produksjoner, som idrettsarrangementer og programmer av samfunnsmessig og kulturell betydning, fortrinnsvis viktige nasjonale begivenheter. Når det gjelder julekonserten med Eva Weel Skram, vurderer Medietilsynet at denne produksjonen ikke faller innenfor noen av disse kategoriene.
– Utgangspunktet er at NRK er en ikke-kommersiell medieaktør, som får finansiert sin virksomhet over statsbudsjettet. Også av hensyn til NRKs kommersielle konkurrenter, som er avhengig av reklame og sponsing som finansieringsgrunnlag, er det viktig at NRK praktiserer muligheten for sponsing på en restriktiv måte, understreker Hanne Sekkelsten.
Størrelsen på gebyret er fastsatt av Medietilsynet etter en totalvurdering av bruddenes alvorlighet, der det blant annet er det lagt vekt på at det dreier seg om to programmer som er identifisert som sponset i strid med reglene. Det er også lagt vekt på størrelsen på sponsortilskuddene NRK har mottatt.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Økt beredskap mot desinformasjon13.1.2025 15:23:41 CET | Pressemelding
Krig i Europa og globale politiske spenninger gir et behov for robuste medier, økt motstandskraft mot desinformasjon og oppfølging av de globale teknologiplattformene.
Forbod mot tv- og radioreklame 1. juledag23.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame onsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet20.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.
Økt konsolidering og samarbeid blant norske medier19.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Stadig færre aviser er helt uavhengig av de store aviseierne, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Konsolidering enten i form av eierskap eller avtale om partnerskap/strategisk samarbeid i avismarkedet øker.
Bredt innhold i norske nettaviser og stor variasjon hos lokalradioene12.12.2024 06:49:49 CET | Pressemelding
Saker om næring, beredskap og politikk får mest plass i nettavisene, som i sum har en bred innholdmiks, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet. Innhold i lokalradioer er også kartlagt, og rapporten viser store variasjoner blant ulike radiotyper.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom