Trond Enger innstilles som ny styreleder i Frivillighet Norge

Frivillighet Norge er samarbeidsforumet for frivillige organisasjoner i Norge og har over 370 medlemsorganisasjoner. Valgkomiteen har innstilt Trond Enger som ny styreleder.

Portrett
Trond Enger er innstilt som ny styreleder i Frivillighet Norge Human-Etisk Forbund Pressebilde fra Human-Etisk Forbund

Trond Enger er generalsekretær i Human-Etisk forbund. Han har bred ledererfaring og har tidligere vært generalsekretær for partiet Venstre, 4H Norge, Miljøagentene og LNU – Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Han har også lang erfaring fra styrearbeid i frivillige organisasjoner. Han er styreleder i STL – Samarbeidsrådet for tros- og livssynsorganisasjoner, har tidligere vært styreleder i Norsk Studentunion, Miljøagentene og Voksenopplæringsforbundet. Han satt som styremedlem i Frivillighet Norge fra 2005-2011.

– Frivillighet Norge er det viktigste samarbeidet for sivilsamfunnet i Norge og jeg gleder med til å lytte, bidra og få lede dette felleskapet om jeg blir valgt til styreleder, sier Enger.

Enger tar over etter Kjell Erik Ullmann Øie som nå er sittende styreleder. Tidligere styreledere har vært Heikki Eidsvoll Holmås, Sturla Stålsett, Helen Bjørnøy, Petter Eide og Sven Mollekleiv.

– Vi er glade for at Enger har takka ja til denne viktige oppgåva på vegner av frivillige organisasjonar i Noreg. Han har brei erfaring og nettverk både frå mange ulike delar av frivilligheten og god kjennskap til politisk arbeid som er viktig for organisasjonen, sier leder av valgkomiteen Magni Hjertenes Flyum.

Frivillighet Norges årsmøte finner sted i Frivillighetens hus, Christian Krohgs gate 10 i Oslo, 29. mai. kl. 12.00-16.00.

Valgkomiteen si fullstendige innstilling til nytt styre for Frivillighet Norge:

Styreleder:                Trond Enger, Human-Etisk forbund (ny)

Nestleder:                 Agnes Skagemo, Søndagsskolen Norge (ikkje på val)

Styremedlem:           Fahim Naeem, Pakistansk kulturforening Skedsmo (ikkje på val)

Styremedlem:           Rita Hirsum Lystad, Norges Musikkorps Forbund (ikkje på val)

Styremedlem:           Erik Unaas, Norges Idrettsforbund (gjenvalg)

Styremedlem:           Rhiannon Hovden Edwards, Norsk musikkråd (gjenvalg)

Styremedlem:           Arshad Jakob Jamil, Muslimsk Dialognettverk (ny)

1. varamedlem:         Martine Tønnessen, LNU – Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (gjenvalg)

2. varamedlem:         Per Inge Bjerknes, Norges Blindeforbund (gjenvalg)

3. varamedlem:         Elisabeth Dahl Hansen, Norsk Kvinners Sanitetsforening (gjenvalg)

Portrett
Trond Enger er innstilt som ny styreleder i Frivillighet Norge

Frivillighet Norge er samarbeidsforumet for frivillige organisasjoner i Norge. Vi arbeider for en helhetlig frivillighetspolitikk for å sikre vekst og utvikling i frivilligheten, som er en hjørnestein i norsk kultur og samfunnsliv. Frivilligheten er mangfoldig og politikken må derfor ha et spekter av ulike grep for å gi alle deler av frivillig sektor bedre rammevilkår.

Frivillighet Norge ble stiftet i 2005 og har i dag mer enn 370 organisasjoner som medlemmer som til sammen representerer over 50 000 lag og foreninger over hele landet.