6 av 10 barnefamilier vil ha elbil

Elbilinteressen er stor blant barnefamiliene. – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest. NAF

Blant befolkningen har interessen for elbil holdt seg ganske stabil i flere år. I NAFs trafikantbarometer fra 2023 svarer 45 prosent av befolkningen at deres neste bil blir en elbil. Blant barnefamiliene svarer hele seks av ti det samme.

– Det er tydelig at de som har barn som bor hjemme er mer opptatt av elbil enn andre. Det kan henge sammen med at elbil er billigere i drift og at du kjører utslippsfritt, sier Sødal.

Bedre utvalg

Utvalget av elbiler som passer for familier har økt kraftig de siste årene. Det er nå et godt utvalg av nye familie-elbiler i ulike prisklasser. Også på bruktmarkedet er det stadig flere elektriske familiebiler å velge mellom.

– Blant bruktbilene er det nå et godt utvalg av familie-elbiler, også i lavere prisklasser. Det gjør det mulig for mange barnefamilier å kjøpe seg en nyere og trafikksikker elbil, sier Nils Sødal.

12 elbilnyheter for familien

I NAF og Motors store elbiltest i februar i år var det med flere elbiler som passer for familier. NAF plukket ut 12 av bilene til en egen familiebiltest, der kriteriene var pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

– Testen viser at det er gode valgmuligheter for barnefamilier som er ute etter en ny elbil, sier Nils Sødal.

Tabell

Jeg vil at min neste bil skal være en elbil - I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende påstander om transport, miljø og klima?

Har du foreldreansvar for barn i skolepliktig alder?

TOTAL

Nei

Svært uenig

Uenig

Verken enig eller uenig

Enig

Svært enig

Vet ikke

KILDE: NAFs trafikantbarometer 2023 gjennomført av Norstat.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.