Blå Kors

1 av 4 unge mellom 16-19 år opplever at kokain er like vanlig på fest som alkohol

En fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av Blå Kors kartlegger unges holdninger til narkotiske rusmidler. Den viser at stadig flere ungdommer opplever at kokain er vanlig på fest. Blå Kors er svært bekymret for denne utviklingen.

– Vi har den siste tiden sett en bekymringsfull økning i bruk og normalisering av kokain blant unge. Nå haster det med forebyggende tiltak, sier leder for forebygging i Blå Kors, Camilla Lunde.

Sosial status og press

Respondentene i undersøkelsen svarer videre at de både opplever et slags press til å bruke ulike rusmidler, alt fra alkohol til kokain og MDMA. I tillegg sier 24 prosent at de opplever at man får økt sosial status ved å bruke ulovlige rusmidler på fest.

14 prosent sier de opplever et press om å prøve kokain. 16 prosent sier det samme om cannabis.

– Funnene fra undersøkelsen vitner om en økende normaliser av kokain og andre ulovlige rusmidler, og Blå Kors mener det haster med å iverksette følgende forebyggende tiltak:

Viktige forebyggende tiltak:

• Politiet må ha gode verktøy for å avdekke ulovlig rusbruk, og gode nok ressurser i det forebyggende arbeidet.

• Vi trenger flere arenaer i samfunnet hvor barn og unge har tilgang til attraktive og rusfrie tilbud. Vi må også sette inn flere voksenressurser der barn og unge ferdes.

• Rusundervisning i skolene må prioriteres og styrkes. Arbeidet må starte tidlig og gå over flere år. Vi må sørge for at ungdommen kjenner til fakta, farer og konsekvenser ved bruk.

• Foreldre og foresatte er svært viktige foregangsmodeller for barna og har stor innflytelse på barnas utvikling. Foresatte må følge opp og våge å ta samtalen om rusbruk. Og de må ikke være naive når det kommer til egne barn og rusbruk. Foreldre og foresatte må være tydelig til stede i ungdommenes liv.

• Ungdommene trenger trygge voksne som bryr seg. Mange unge føler seg  presset til å bruke illegale rusmidler siden vennene gjør det. Vi som står rundt ungdommene, enten det er foresatte, lærere, idrettsledere eller andre må snakke med ungdommen om venners innflytelse, gruppepress og hvordan de kan stå imot.

Viktige tall fra undersøkelsen

• 24% sier de opplever at man får økt sosial status ved å bruke ulovlige rusmidler på fest.
  • 3 av 5 mener det er lettere å prøve kokain/MDMA når man har prøvd et annet illegalt rusmiddel først.
  • 14% opplever press om å prøve kokain/MDMA.
  • 58% ville ikke ha sagt fra til en voksen person hvis noen brukte kokain på fest.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er utført av Ipsos på vegne av Blå Kors. Til sammen deltok 339 personer i alderen 16-19 år i undersøkelsen, som belyser unges holdninger til illegale rusmidler. Svarene gir oss et bilde av hva som rører seg i samfunnet, og bekrefter tendenser og utvikling vi hittil har opplevd. Undersøkelsen viser god geografisk spredning.

Fakta om bruk av kokain

Om Blå Kors

I Blå Kors jobber vi med forebyggende tiltak, spesielt rettet mot barn og unge, samt behandling og oppfølging etter behandling. Rus er en av våre største samfunnsutfordringer og Blå Kors har i over hundre år gjort en viktig innsats i Norge for å hjelpe personer som er direkte eller indirekte rammet.

Blå Kors eier og driver 54 virksomheter fordelt over store deler av Norge. Vi har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, gatenære tiltak, boligsentre, lokale stiftelser og foreninger med mer.

Følg pressemeldinger fra Blå Kors

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blå Kors