Verdien av nybilomsetningen ned 20 prosent i første kvartal
Totalverdien i omsetningen av nye norske personbiler falt med 20 prosent i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet omsetningsverdi endte på 12,4 milliarder kroner, mot 15,6 milliarder kroner i første kvartal i fjor.
![Foto: BMW](/data/images/public/17848801/18069920/413b75ff-c771-4dc6-888f-b791a97dd459-w_720.jpg)
Fallet i omsetningsverdien henger blant annet sammen med en klar nedgang i registreringstakten for nye personbiler i første kvartal. Totalt ble det i Norge registrert 22 252 nye personbiler i første kvartal, det er 22 prosent færre enn i samme periode i fjor.
Samtidig har prisen på ulike merker og modeller økt i perioden, og i årets første kvartal har gjennomsnittsprisen på nye biler steget med 2,21 prosent, til 556 761 kroner.
Det viser OFV Verdirapport for første kvartal 2024. Rapporten følger verdien av det norske nybilmarkedet gjennom året.
Et nybilmarked i endring
- Sterk prisøkning på varer og tjenester, i kombinasjon med flere renteøkninger, har bidratt til større usikkerhet og økonomiske utfordringer for mange. Det har gitt mer forsiktighet ved store investeringer, som nybilkjøp gjerne er, sier salgssjef Magnus Lundberg i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i forbindelse med fremleggelsen av Verdirapporten.
Første kvartal viser et nybilmarked i endring, og effekten av folks økonomiske situasjon preger kjøpsadferden og hvilke nye biler man velger.
- Markedet er mer preget av moderasjon, og mange kjøper mindre og rimeligere biler enn for bare få år siden. Det er tydelig i registreringsstatistikken. I tillegg er det en del som beholder bilen de har litt lenger, eller kanskje velger en bruktbil framfor en helt ny. Farten i bruktmarkedet holder seg ganske stabil, sier Lundberg.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/17848801/18069920/ae83b0fe-d28d-40bf-b3bd-9881f8249ea2-w_720.png)
Næringsandelen merkbart opp
Mens privatmarkedet er preget av økonomisk usikkerhet og trangere økonomi, har registeringstakten og antall nybilkjøp økt merkbart i deler av norsk næringsliv. I første kvartal utgjorde næringsandelen av alle førstegangsregistrerte nye personbiler 45,4 prosent. Det er en økning på 8,1 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
- Økningen betyr at mange bedrifter nå prioriterer å fornye sine kjøretøy, og kan være et tegn på at deler av norsk næringsliv nå går bra, sier Lundberg.
Oppturen snudde i løpet av et år
Totalverdien i omsetningen av nye personbiler har økt gradvis det siste tiåret, og nådde et høydepunkt i 2022 med en omsetningsverdi på over 101 milliarder kroner. De siste årene fram mot 2022 var preget av markedsvekst og økonomisk stabilitet – og folk hadde en relativt god økonomi. 2023 ble et år med betydelige økonomiske utfordringer og en markant nedgang i omsetningsverdien av nye biler, som endte på 73,4 milliarder kroner.
- Nedgangstrenden har fortsatt inn i 2024, med mye usikkerhet både i markedet og blant folk. Nå dominerer nøkternhet og varsomhet kjøpsbildet, sier Magnus Lundberg. Perioden fra 2014-2022 med svært lave renter, gunstige låneforhold og prioritering av store og dyre personbiler, ser ut til å være satt på pause.
- Sett over tid fungerer gjerne nybilsalget som en slags økonomisk temperaturmåler, og nå er temperaturen lav, sier han.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/17848801/18069920/8b3da6eb-3c96-4d16-98e5-581e1bc02357-w_720.png)
Geografiske forskjeller
Totalverdien av nye personbiler fordelt på fylker i første kvartal, synliggjør også økonomiske forskjeller i forhold til bilkjøp.
Akershus har den høyeste totalverdien i nybilomsetningen med nesten 2,1 milliarder kroner, mens Oslo og Vestland har en verdiomsetning på henholdsvis 1,7 og 1,5 milliarder kroner.
- Tallene speiler høy befolkningstetthet, betydelig økonomisk aktivitet og tyder på aktive markeder med sterk kjøpekraft. I motsatt ende ligger Finnmark og Svalbard. Her reflekterer totalverdiene både mindre befolkning og lokale økonomiske forhold som igjen påvirker kjøpsadferden, sier Magnus Lundberg.
Last ned rapporten gratis her
Nøkkelord
Kontakter
Gustav Magnus LundbergSalgssjef
Tel:995 09 999ml@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
![](/data/images/public/17848801/18069920/10c80069-b491-4c17-b9dc-b797c5300d58-w_780.png)
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Hovedveiene til og fra Oslo: Kø og forsinkelser koster 5 milliarder i året4.7.2024 08:52:49 CEST | Pressemelding
På alle de seks viktigste og største hovedveiene til og fra Oslo, er det daglig lange køer og saktegående trafikk i rushtiden. Til sammen koster dårlig fremkommelighet samfunnet - bare på disse veiene - 5,1 milliarder kroner årlig. Dette kommer på toppen av at bilistene årlig betaler inn om lag 4,5 milliarder i bompenger.
Køen på E18 Vestkorridoren koster samfunnet 6,3 millioner pr. dag4.7.2024 08:50:41 CEST | Pressemelding
At trafikken står i stampe på E18 Vestkorridoren hver eneste dag, koster samfunnet 1,4 milliarder kroner i året. Det viser en rapport Vista Analyse har laget for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og E18 Vest kommer desidert dårligst ut.
Årlig prislapp for køen på E6 Nord: 1,25 milliarder kroner4.7.2024 08:48:54 CEST | Pressemelding
At folk stamper i bilkøer hver eneste dag, koster samfunnet dyrt. Oppdaterte beregninger Vista Analyse har gjort på oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser at daglige køer på E6 Nord koster samfunnet 1,25 milliarder kroner i året. I rapporten er seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo analysert, og etter E-18 i Vestover, som har det høyeste samfunnsøkonomiske tapet, kommer E6 Nord.
Forsinkelser på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet 4,9 millioner pr. dag4.7.2024 08:48:08 CEST | Pressemelding
På oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjort oppdaterte beregninger på hva det koster samfunnet at trafikken står i stampe på E6 Sør. Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og køer på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet drøyt 1 milliard kroner i året.
Køene på Ring 3 koster samfunnet 1,1 milliarder årlig4.7.2024 08:47:06 CEST | Pressemelding
På oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjort oppdaterte beregninger på hva det koster samfunnet at trafikken står i stampe på Ring 3. Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og sammen med E18-Vestkorridoren topper Ring 3 listen over strekningene med høyest kostnader.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom