Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).
- Selv i en tid preget av usikkerhet, der mange er fokusert på å levere på det grunnleggende, er kontinuerlig innovasjon avgjørende for å opprettholde konkurransefortrinn, sier Magnus Prøsch, Managing Director og Partner i BCG i Oslo.
I rapporten, som bærer tittelen How retailers use innovation to gain an edge, har over 400 ledere på tvers av 11 handelssektorer verden over delt sine innovasjonspraksiser og -prioriteringer med BCG. Undersøkelsen viser at aktører som investerer en lavere del av inntektene i innovasjon, ikke uventet også får en lavere avkastning. Som et resultat kan disse havne i en ond sirkel hvor lav investering i innovasjon er utilstrekkelig for å drive en markant endring i ytelse og resulterer i lavere avkastning, som igjen fører til ytterligere reduksjoner i finansiering av innovasjon.
Innovasjonsledere prioriterer å investere i tre områder: operasjonelle forbedringer (71%); e-handel (60%); og big data, AI og analyser (58%). Mer enn fire av ti ledende aktører har investert i markedsplasser; nettplattformer som lar dem samle provisjoner på varer som er oppført hos og solgt av tredjeparter. Markedsplasser hjelper forhandlere å raskt skalere sitt produktspekter samtidig som de forenkler intern drift.
- Markedsplasser har blitt den foretrukne forretningsmodellen innen e-handel i detaljhandel, og genererer mer enn to tredjedeler av alt e-handelssalg. Imidlertid er disse plattformene fortsatt et relativt nytt fenomen. I mange land er for mange produktkategorier ingen veletablerte markedsplasser – noe som åpner for muligheter for first movers å skalere raskt, sier Prøsch.
Kontakter
Magnus Steinsvoll PrøschManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 958 96 750Proesch.Magnus@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Avgjørende år for havvindindustrien1.5.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
2024 ventes å bli et rekordår for havvindauksjoner globalt, med en forventet tildeling på 65 GW kapasitet i nøkkelmarkeder. Utviklere som tør å satse kan sikre seg kapasitet som kan gi et langvarig konkurransefortrinn, mens de som venter ut den nåværende krisen risikerer å sakke akterut, ifølge konsulentselskapet BCG.
Sørlige Nordsjø II vil senke strømprisene betydelig og akselerere den grønne omstillingen22.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
18. mars 2024 startet budgivningen på Sørlige Nordsjø II. To dager senere kunngjorde den norske regjeringen at belgiske Ventyr vant rettighetene til å bygge ut 1,4 GW med havvindkapasitet, med det vinnende budet på 115 øre/kWh. Hva betyr dette for strømprisene i Norge?
9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer11.3.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).
Fremtidens forsikringskrav kan behandles av Generativ AI16.2.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
Ny innsikt fra Boston Consulting Group (BCG) viser hvordan kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere forsikringsbransjens skadeprosesser. Generativ AI kan automatisere og akselerere prosessene betydelig.
Lise Lørup Bartosek ny Partner i Boston Consulting Group9.2.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Lørup har «gått gradene» i BCG, fra starten som Associate i 2016 til opprykket til Partner fra 1. januar 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom