Fristen nærmer seg - 1 av 10 sjekker ikke skattemeldingen

30. april er siste frist for å levere skattemeldingen. En undersøkelse fra Respons analyse viser at 1 av 10 nordmenn ikke kontrollerer skattemeldingen sin. Det kan bli dyrt.

Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet

- Hvis du bare sjekker om du går i pluss eller må ut med restskatt, kan du gå glipp av mange tusenlapper. Invester noen minutter på å gå gjennom skattemeldingen din, kontroller at alt er korrekt og at alle fradrag er med. Det kan bli noen lønnsomme minutter, sier Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet.

Mens 1 av 10 altså ikke sjekker i det hele tatt, bruker 2 av 3 noe tid på å gå gjennom skattemeldingen. 1 av 4 går bare raskt over. Unge under 25 år bruker minst tid på skattemeldingen, viser en undersøkelse gjennomført av Respons analyse for SpareBank 1*.

Nyhet i skattemeldingen, sjekk rentefradragene

Nytt i årets skattemelding er at lånet og lånerentene er likt fordelt på den du har lån sammen med. Ønsker dere en annen fordeling må dette endres.

- I de fleste tilfeller hvor begge er i vanlig jobb, er det ukomplisert og fornuftig at lånet og rentefradragene knyttet til dette fordeles likt. Men er det skattemessige årsaker som for eksempel at en har lav inntekt eller pensjonsutbetaling, kan det være lurt å regne på om mer av fradragene bør føres på den med høyest inntekt, sier Landsverk.

Landsverk legger til at det også kan være juridiske eller eiermessige årsaker som gjør at noen ønsker en annen fordeling.

- I tillegg er det stadig flere foreldre som hjelper barna inn på boligmarkedet ved å kjøpe bolig sammen med dem. De blir da medlåntakere og får halvparten av lånet oppført på seg. Ønskes det en annen fordeling av lån og fradrag må dette redigeres på skattemeldingen av begge parter, sier Landsverk.

Kraftig øning i utleie

Tall fra Skatteetaten viser at utleie av både hytter og bolig har økt kraftig de siste årene. Leier du ut bolig som privatperson har du krav på en del fradrag.

- Du kan få fradrag for blant annet kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold og forsikringer. Også strøm og oppvarming kan du fradragsføre om du som utleier betaler for dette, sier Landsverk.

For utleie av fritidsbolig får du ikke fradrag, men du kan leie ut for 10.000 kroner skattefritt dersom du også bruker den selv.

- Har du utleieinntekter fra hytte ut over 10.000 kroner, skal du skatte av 85 prosent av disse inntektene. Skattesatsen er normalt 22 prosent, sier Landsverk.

På Skatteetatens hjemmesider er det en god veileder til deg som leier ut bolig eller hytte.

Sparing på topp

De fleste ønsker å spare pengene dersom de får igjen på skatten. Godt over halvparten svarer dette. Flere enn 1 av 4 skal i hovedsak bruke de på vanlig forbruk, mens 1 av 5 vil bruke pengene på ferie.

- 1 av 10 sier at de vil bruke skattepengene på å betale ned på boliglånet, og like mange vil nedbetale kredittkortgjeld og forbrukslån. Det er også en smart form å spare på, sier Landsverk.

Privatøkonom Landsverks tips når du skal sjekke skattemeldingen:

• Sjekk inntekten. Skattefrie frynsegoder og godtgjørelser kan være feilført som lønn.
  • Før opp og sjekk reisefradrag eller pendlerfradrag – dette er ikke ferdigutfylt. Bruk gjerne skatteetatens kalkulatorer for beregning av fradragene.
  • Sjekk at alle utgifter til pass av barn er med. Det kan være mangler i oppgavene fra barnehage, SFO eller dagmamma. Ikke glem utgifter til barnepass og kjøring til og fra barnehage.
  • Få med fradrag for fagforeningskontingent og gaver til frivillige organisasjoner som er godkjent for skattefradrag.
  • Husk å føre opp kryptoverdier - både kjøp, salg og formue. Dette er ikke ført opp automatisk.
  • Kontroller gjeld og renter. Du får fradrag for renter på lån.
  • Felles lån eller medlåntaker? I skattemeldingen er lån du har med andre fordelt likt mellom dere. Hvis dette er feil, må dere selv endre.
  • Leier du ut? Sjekk hvilke fradrag du kan føre opp.
  • Privat lån eller lån fra arbeidsgiver? Før opp rentene og få fradrag.
  • Refinansiert? Du får fradrag også for utgifter til takst og andre omkostninger/gebyrer.
  • Restskatt? Betaler du skyldig skatt innen 31. mai slipper du renter på restskatten. Les om frister for betaling av restskatt på skatteetatens sider.

* Undersøkelsen er gjennomført av Respons analyse på vegne av SpareBank 1 i tidsrommet 29.februar - 6. mars blant et landsrepresentativt utvalg på 1128 respondenter.

Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet
Privatøkonom SpareBank 1 Østlandet

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med omtrent 1 150 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom snart 180 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt og andre tjenester til personer, bedrifter og offentlig sektor i bygd og by. Vi har i dag 37 kontorer spredt rundt om i Oslo, Viken og Innlandet, og har en forretningskapital på 241 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.