Skal dele ut skipakker – oppfordrer lokale lag og foreninger til å søke

SpareBank 1 Østlandet skal dele ut skipakker til lag og foreninger gjennom konseptet Skibanken. Målet er at flere skal få mulighet til å være med på idrett. Nå oppfordrer banken lag og foreninger i regionen til å søke om ski til neste års sesong.

SpareBank 1 Østlandet jobber for at flest mulig skal få muligheten til å delta i idrett, uavhengig av økonomi.

– Kravet vi stiller til dem som får skipakker fra Skibanken, er at skiene skal komme mange til gode – at de skal ut i løypa. Dette kan gjøres ved at de enten blir brukt på rundgang av flere, eller med en utlånsløsning. Søknadsprosessen er enkel, og lag og foreninger som får tildelt skipakker får dem levert før snøen faller og neste sesong starter.

Det sier Roald Stene, sponsorsjef i SpareBank 1 Østlandet.

Søknadsfristen for å søke om skipakker fra Skibanken er 1. mai. Søknad sendes inn via www.skibanken.no.

En bank med ski som valuta

Skibanken er verdens eneste bank med ski som valuta, og er et samarbeid mellom SpareBank 1, Norges Skiforbund Langrenn og utstyrsleverandører. Lag og organisasjoner får mulighet til å søke om skipakker med ski, staver og sko, mot at de tar ansvar for at flere får prøve å gå på ski og være med i idrettens fellesskap.

Skibanken ble opprettet på grunn av utstyrs- og kostnadspress i barneidretten. Hvert år gjennomfører SpareBank 1 en spørreundersøkelse, sammen med analysebyrået YouGov, blant foreldre som har eller har hatt barn i idretten. Resultatene fra denne sesongens undersøkelse er dystre, ifølge Stene.

– Én av fem foreldre med barn i idretten svarer at de har valgt å ta barna sine ut av idretten fordi det har blitt for dyrt. Det er en trist utvikling, sier han.

I tillegg kommer det fram at 40 prosent av foreldrene vurderer å ta barna sine ut av idretten de driver med, fordi de frykter det blir for dyrt i tiden som kommer.

Mer lånt og brukt utstyr i løypa

Stene sier at kostnads- og utstyrspresset må ned, blant annet ved å rullere på utstyr, og å gjøre det enklere å kjøpe og selge brukt.

– Vi må sammen jobbe for at barn som vil drive med langrenn eller annen idrett ikke må slutte fordi familien ikke har råd til å delta. Konsekvensene er store, og mange foreldre oppgir at barnet faller ut av miljøet når det slutter. Det er både trist og alvorlig, utdyper Stene.

Langrenn krever utstyr, og Stene mener det ikke bør være nødvendig å kjøpe noe om du bare vil prøve langrenn eller trenger det til en skidag. Han roser jobben mange lokale lag og foreninger gjør for å hindre økonomisk utenforskap, og sier organisasjoner som BUA og andre som låner ut utstyr er viktige tiltak. Nå håper han regionens skiklubber søker om skipakker på www.skibanken.no som kan brukes av de som ønsker å være med, men som ikke har råd eller anledning.

Skipakkene deles ut før neste skisesong starter. Banken kan ikke love at det er utstyr til alle som søker, men vil dele ut så langt lageret rekker til lag og foreninger som hjelper flest mulig å gå på ski.

Om Skibanken

Skibanken er en idé og et initiativ fra SpareBank 1, som sammen Norges Skiforbund og leverandører i bransjen ønsker at økonomi ikke skal være et hinder for å være med på idrett. Skipakker med ski, skisko, bindinger og staver deles ut til lag og organisasjoner som tar ansvar for at skipakkene blir brukt av flest mulig skigåere. Det kan nå søkes om skipakker som vil bli tildelt til sesongstart neste vinter. Søknad og mer informasjon på skibanken.no. Søknadsfrist er 1. mai.

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med omtrent 1 150 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom snart 180 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt og andre tjenester til personer, bedrifter og offentlig sektor i bygd og by. Vi har i dag 37 kontorer spredt rundt om i Oslo, Viken og Innlandet, og har en forretningskapital på 241 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.