Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
-Parallelt med konkurransen for E6 Ranheim – Sveberg, som er den mest modne delen av Ranheim – Værnes og som det haster mest å ferdigstille, har vi jobbet videre med prosjektet fra Sveberg til Værnes. Vi har vi gjort en grundig vurdering av hvordan strekningen kan tilpasses samfunnets forventninger til en framtidsrettet løsning. Vi har kommet fram til løsninger som vil forbedre prosjektet i form av reduserte arealbeslag, mindre klimagassutslipp og lavere kostnader. Vi har presentert våre forslag for Stjørdal og Malvik kommuner og opplever at de er lydhøre. Nå skal vi komme tilbake med mer utfyllende beskrivelser av tiltakene vi foreslår og få nødvendige politiske vedtak slik at vi kan gjennomføre endringene, sier Espen Almlid, Utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Nye Veier har justert omfanget på prosjektet og har også oppdatert kostnadsberegningene for utbyggingen fra Ranheim til Værnes.
- Vi har tidligere budsjettert med en kostnad på om lag 6 milliarder kroner. Slik det ser ut nå vil kostnaden for å ferdigstille veien være om lag 9 milliarder kroner, eks mva. Vi jobber med kostnadsreduserende tiltak som ikke svekker nytten nevneverdig. Vi vet mer om hvor store kostnadsøkningene blir når vi har gjennomført konkurranser på alt restomfang, sier Almlid.
Fire felt til Hellstranda
Nye Veier foreslår å avslutte utbyggingen til fire felt på Hellstranda. Det innebærer at bygging av ny Sandfærhus bru og ombygging av eksisterende kryss på Værnes tas ut av prosjektet. Det er flere grunner til at Nye Veier foreslår disse endringene.
- Dagens kryss på Værnes har god kapasitet og vil ha det i mange år fremover. Dessuten vil det bli krevende og ta tid å få tillatelse til utfylling i sjøen slik dagens reguleringsplan forutsetter for å bygge om krysset. Vi anser det som mest fornuftig at denne delen inngår i en helhetlig vurdering av videre utbygging fra Hell til Kvithammer. Store kostnadsøkninger har vært medvirkende til at vi har sett på om det er mulig å redusere omfanget av prosjektet uten at nytten for trafikantene reduseres vesentlig. Avslutning av prosjektet på Hellstranda ivaretar dette, og framtidig ny E6 fra Ranheim til Værnes vil bli en moderne og trafikksikker vei, sier Almlid.
Redusert fartsgrense gir betydelige miljøforbedringer
I tillegg til å avgrense omfanget av prosjektet har Nye Veier gjort en ny vurdering av fartsgrensen fra Sveberg til Værnes. Ved å redusere fartsgrensen fra 110 til 100 km/t vil arealbeslaget blir redusert med ca 80 000 m2, som er betydelig. Klimagassutslippene vil dermed reduseres med ca 1100 tonn for de endrede løsningene som foreslås. Dette tilsvarer om lag 70 prosent reduksjon sammenlignet med om tiltakene skulle vært gjennomført for en fartsgrense på 110 km/t.
-Endringene vi samlet foreslår vil forsinke ferdigstillelse av ny E6 mellom Ranheim og Værnes noe, men det vil bli et bedre og mer miljøtilpasset prosjekt. Gjennomføringen av disse tiltakene vi foreslår vil kreve en reguleringsmessig avklaring. Det betyr at tidspunkt for kontrahering av ny totalentreprenør for strekningen E6 mellom Sveberg og Værnes blir noe forskjøvet i forhold til opprinnelig planlagt, sier Almlid.
Veien videre
Det er ikke klart når konkurransen for den videre E6-utbyggingen mellom Sveberg og Værnes kan lyses ut. Det vil blant annet avhenge av tidsløpet for planavklaringer og eventuelle omreguleringer. Nye Veier kan foreløpig ikke si noe mer om når delstrekningen fra Sveberg til Hellstranda kan ferdigstilles, men det vil ikke være mulig å bli ferdig i 2027.
Nøkkelord
Kontakter
Espen AlmlidUtbyggingsdirektør
Tel:918 21 150espen.almlid@nyeveier.noOm oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nytt kjøremønster på E18 i Porsgrunn mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen18.12.2024 14:22:43 CET | Pressemelding
I løpet av fredag 20. desember blir det nytt kjøremønster forbi anleggsområdet på E18 på strekningen mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen.
Nye Veier skal unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord på E18-prosjekt12.12.2024 10:10:00 CET | Aktuelt
Den nye veien som er under planlegging på E18 Kragerø - Bamble beslaglegger lite matjord. Det er likevel utarbeidet en egen matjordplan med tiltak for å bevare og restaurere matjord som kan bli berørt av veien.
Nye Veiers forslag til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble26.11.2024 11:19:54 CET | Aktuelt
Nye Veier har oversendt forslaget til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble til kommunene ved styret i det interkommunale samarbeidet. Gjenbruk av dagens vei gir mindre arealbeslag, lavere klimagassutslipp og reduserte kostnader.
Feiret åpning av nybygd veidriftstasjon for E3931.10.2024 16:14:51 CET | Pressemelding
Nye Veier åpnet helt ny veidriftsstasjon torsdag. Strategisk beliggenhet like ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand, gir best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.
BREEAM Excellent for E6 Kvænangsfjellet30.10.2024 15:22:09 CET | Pressemelding
På BREEAM Infrastructure Assessorsamling hos Grønn Byggallianse onsdag 30. oktober mottok Nye Veier, sammen med totalentreprenør LNS AS (Leonhard Nilsen & Sønner AS), og rådgivere fra Rambøll/Henning Larsen og Asplan Viak, sertifikatet for BREEAM Infrastructure til Excellent for prosjektet E6 Kvænangsfjellet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom