Kunstsilo

Kunstsilos åpningsprogram

Lørdag 11. mai braker det løs i Kristiansand med åpning av Sørlandets nye kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Programmet for åpningsdagen er nå klart – med et spektakulært avslutningsshow på kveldstid.

Illustrasjon: Mestres Wåge/ BAX/ Mendoza Partida

– Lørdag 11. mai blir en historisk milepæl. Nå er programmet for dagen klart og jeg håper at hele landsdelen vil være med å feire, sier kommersiell sjef for Kunstsilo, Eldbjørg Dahl.

Parade fra byen til Silokaia

Dagen starter allerede kl. 10:20 i Kristiansands bykjerne, med Tveit Union Musikkorps i spissen. Fra Slottet blir det parade ned til Kunstsilo. Deretter blir det åpningstaler utendørs med blant annet kulturminister Lubna Jaffery, administrerende direktør Reidar Fuglestad og kunstsamler Nicolai Tangen kl. 11. En halvtime senere åpner dørene og de første gjestene kan komme inn (så fremt man har skaffet seg billett).

Stor visning av Tangen-samlingen

5500 billetter ble lagt ut til åpningsdagen rett før påske og ble revet vekk i en rasende fart. Når Kunstsilo åpner får gjester oppleve utstillingen Nordiske lidenskaper, som hittil er den største presentasjonen av Tangen-samlingen under samme tak. Over 600 verk fra samlingen vises frem, hvor gjester tas med på en rik og mangfoldig reise gjennom den nordiske kunsten på 1900-tallet og utover.

Spektakulært avslutningsshow oppleves best på avstand fra silokaia

– Jeg kan si at vi har en del overraskelser på lur. Noen gøyale og gjenkjennelige figurer vil være å se i løpet av dagen, som vil glede både store og små. Ellers er jeg veldig glad for at vi har god representasjon fra landsdelen, med prominente musikalske innslag som Kulturpatrulja fra Setesdal og Sound of Happiness, sier Eldbjørg Dahl.

Det vil foregå underholdning både inne og ute hver time fra kl. 11 til midnatt. Det blir blant annet salutt fra Lagmannsholmen med Christiansand Artillerie Compagni, Acapella med koret Pigekyss og dansere fra Bølgen Dansekompani.

Kl. 22:30 blir det en stor musikalsk overraskelse som opptrer fra Kunstsilos terrasse i 5. etasje. Konserten og lysshowet vil oppleves best fra båt, Lagmannsholmen og andre steder man kan se Kunstsilo. Showet kan også oppleves fra en god distanse.

Program:

Kl. 10:20 Parade fra Markens gate til Kunstsilo, ledet av Tveit Union Musikkorps

Kl. 11:00 Åpningstaler fra utescene ved Kunstsilo. Utendørsaktiviteter med flere overraskelser.

Kl. 11:25 Salutt fra Lagmannsholmen med Christiansand Artillerie Compagnie

Kl. 11:30 Dørene åpner (inngang for de med billett)

Kl. 11:30 Mannskoret Gåsehud i Silosalen

Kl. 13:00 A capella fra Pigekyss

Kl. 14:00 Danseopptreden med Bølgen Dansekompani

Kl. 15:00 Kulturpatrulja fra Setesdal

Kl. 16:00 Jenni og Ingri på vokal og sax fra UiA

Kl. 17:00 Kildens seniorkor Sølvstrupene

Kl. 18:00 Korsang med Sound of Happiness

Kl. 18:30 UKM-vinner Lea Solfjeld med sang og gitar

Kl. 19:00 Jazzkonsert med Ibou Cissokho Trio

Kl. 20:00 DJ Kaas

Kl. 22:30 En stor musikalsk overraskelse fra Kunstsilos terrasse

Eldbjørg Dahl, kommersiell sjef. Foto: Kunstsilo
Illustrasjon: Mestres Wåge/ BAX/ Mendoza Partida

Om Kunstsilo

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand som akkurat nå forvandles til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.

Følg pressemeldinger fra Kunstsilo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kunstsilo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kunstsilo