Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur

Agnete G. Haaland ny teatersjef på Akershus festning

1.mai 2024 overtar Agnete G. Haaland som kunstnerisk og daglig leder for Karpedammen scene på Akershus festning i Oslo.

Karpedammen Scene på Akershus Festning er Oslos skjulte perle, sier Agnete Haaland. Siri Walen Simensen Karpedammen Scene

• Vi skal tilby Oslos befolkning og alle tilreisende folkelige og gøyale opplevelser i all slags vær i de unike omgivelsene inne på festningen, og det er et mål at alle skal føle seg velkommen, slår Haaland fast.

Haaland har vært suksessfull teatersjef ved Den Nationale Scene i åtte år.  Karpedammen Scene er Oslos skjulte perle, en friluftsscene i de historiske omgivelsene til Akershus festning, i kort avstand til nesten alt i hovedstaden, med plass til 3500 publikummere.

• På Karpedammen Scene strekker vi strikken langt for at flest mulig skal ha råd til å komme. Vi er ekstremt glade for samarbeidet vi har med Sparebankstiftelsen om Verdens Kuleste dag. 31. august inviteres publikum til en magisk familiedag på festningen. Da er alt gratis og for alle.  Opptil 30 000 har vært innom tidligere år, forteller hun.

Kanskje har du sett Agnete som farmoren i familiefilmen Victoria må dø. Nå er fokuset å gjøre folk oppmerksom på fantastiske Karpedammen Scene.

• Gjennom hele sommeren har vi et bredt og morsomt repertoar for barn og familier. Familiemusikalen Folkeeventyrene – The Musical forteller historier fra folkeeventyrene på en måte du aldri har sett før. Sammen med de eminente musikerne i Forsvarets Stabsmusikkorps skal en herlig rekke av skuespillere ta deg inn i en frekk og musikalsk reise, som hele familien vil elske.  De to ablegøyemakerne Egil Hegerberg og Aslag Guttormsgaard, kjent fra sine superpopulære barneshow, synger og spiller. Håkon T. Nielsen og Thomas Gunnari Røtting som er opphavsmenn, har laget manus. Herlige Marit Andreassen fra NRK Super er fortelleren, forteller Haaland.

Og det skal skje mer på Akershus festning. Det blir enda flere urpremierer.

• Vi skal leke oss gjennom scener fra Oslos historie. I juni/juli spilles "FINGER’N - Et pek til Oslos historie". I august utvides denne forestillingen til "HANSKEN - En forestilling om byen som reiste seg fra asken". Forestillingene en del av Byjubileet Oslo 2024. Her gjelder det å være tidlig ute om du vil ha billetter, for bare 40 mennesker kan være med på hver forestilling. Oslo bys historie pakkes inn i teaterkunst, det blir en knallgøy og lærerik opplevelse for både store og små, lover Haaland.

Barna kan glede seg til Teatergruppen Sølepyttens nyskrevete forestilling i juli. Fire ferske talenter kommer rett fra avgangsklassen på Bårdar og gleder seg intenst til å lage en intim og livsbejaende forestilling for de minste. Både publikum og skuespillere kommer til å sitte tørt under taket på scenen.

Tradisjonen tro blir det også i sommer mulig å oppleve Shakespeare på originalspråket i Borggården. «A midsummernight´s dream» spilles i september. Innimellom alle forestillingene blir det konserter og andre arrangementer.

Kanskje har du ikke hørt om Karpedammen Scene. Det kommer du til å gjøre med Haaland som leder. Hun stråler fordi hun får jobbe med det hun elsker mest: Å bringe solid teaterkunst til folket og gjøre den tilgjengelig for folk flest.

• Vi setter alle kluter til for at alle skal ha råd og mulighet til å oppleve scenekunst og musikk med både høy kvalitet og med bred folkelig appell. Og 15.mai slippes karpene ut i karpedammen igjen. De har vært på et vinteropphold utenfor Drøbak, men skal i sommer svømme fritt rundt i dammen foran scenen. Å være her er et aldri så lite eventyr i seg selv, slår hun fast.

Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur (SAKK) er ansvarlig for drift av Karpedammen scene på Akershus festning, og samarbeider med de øvrige virksomhetene på festningen for å utvikle festningen til å bli det mest interessante og viktigste kulturområde i Norge på linje med Forsvarets øvrige festningsverk.

Om Agnete G. Haaland:

Skuespiller og manusforfatter, har vært teatersjef ved Den Nationale Scene, leder av Norsk Skuespillerforbund og president i den internasjonale skuespillerføderasjonen FIA. Hun er nestleder i Norsk Pen og holder stadig foredrag om kunst, ytringsfrihet og kulturpolitikk. Er en aktiv samfunnsdebattant og har publisert utallige kronikker og artikler. Har en master i Ibsen fra UiO. Til Karpedammen scene kommer Haaland direkte fra jobben som prosjektleder for Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024 ved Universitetet i Oslo.

Bilder

I de historiske omgivelsene på Akershus Festning skal Agnete Haaland skape teater for små og store på Karpedammen Scene.
Last ned bilde
Vi skal jobbe for å gjøre teater tilgjengelig for folk flest, sier den nye lederen på Karpedammen Scene, Agnete Haaland.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur