Bane NOR

Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru

Del

Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.

Gul stor heisekran ved jernbanebru i stål som er delt i to
Arbeidet med å gjenåpne Randklev bru har pågått for fullt siden i fjor høst. Foto: Sjøentreprenøren AS

Etter en intensiv byggeperiode er Randklev bru klar for trafikk 20. mai i år. Brua fikk store skader under ekstremværet «Hans» i august i fjor. De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene veltet, og dermed havnet to av bruelementene i elva. Inspeksjoner av bruelementene etter at de var heist på land, viste at de kunne gjenbrukes og brua restaureres.

Togselskapene har kjørt buss for tog på deler av strekningen, og det er ikke kjørt nattog.

 - Å gjenåpne forbindelsen over Gudbrandsdalslågen har hatt høyeste prioritet for oss. Dovrebanen er en  svært viktig strekning, og det har vært en krevende tid for både passasjerene og togselskapene. Vi takker for tålmodigheten mens vi har jobbet for å gjenåpne Randklev bru, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

Gode nyheter for godstrafikken

Dovrebanen er en viktig strekning for godstrafikk, og hvert år går flere tusen godstog mellom landsdelene.

Da Randklev bru fikk skader ble en del av godstrafikken flyttet til Rørosbanen. Dette har ført til mer belastning og slitasje i sporet, økt støy for naboer til jernbanen i området, i tillegg til færre avganger for persontogene.

Mens Randklev bru har vært stengt har det heller ikke gått godstrafikk på Raumabanen. På grunn av begrenset kapasitet på Rørosbanen har en del av godset som vanligvis går med tog, blitt fraktet på veiene med lastebiler.  

 - Det er kritisk viktig for samfunnet at Dovrebanen er åpen slik at store volum mat og andre nødvendige varer kan fraktes klimavennlig og trafikksikkert med tog mellom Østlandet og Midt-Norge, og videre til Nord-Norge, sier Eriksen.

Toget er det mest klima- og miljøvennlige transportmiddelet av både varer og folk. Et godstog på skinner tilsvarer 30 lastebiler på veiene.

Mer robust enn før

Arbeidene med å bygge opp igjen Randklev bru har pågått for fullt siden brua ble skadet. Bruelementene har blitt reparert på land og skal heises tilbake igjen. Skadeomfanget på dem har vært begrenset.

I tillegg til reparasjon av bruelementene, har Bane NOR bygget et nytt fundament. Det nye fundamentet har en større grunnflate, og er bedre sikret mot erosjon og undergraving for å tåle mer ekstremvær på grunn av klimaendringer. Samtidig er det utført erosjonssikring av det andre brufundamentet.

Kontakter

Pressevakt

Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Spørsmål fra pressen utenom arbeidstid, kan rettes til vakttelefonen vår:

Tel:91656565presse@banenor.no

Bilder

Portrettbilde av mann i gul arbeidsjakke og hvit hjelm foran stor gul heisekran.
Thor Gjermund Eriksen er konsernsjef i Bane NOR
Foto: Kirsten Mcdonagh, Bane NOR
Last ned bilde
Nærbilde av stålbru
To av fagverkene til brua ble heist på land og reparert.
Foto: Bane NOR
Last ned bilde
Nærbilde av stålbru
De to bruelementene hadde mindre skader, som ble utbedret.
Foto: Bane NOR
Last ned bilde
Nærbilde av stålbru med mindre skader
To av bruelementene hadde mindre skader, som er reparert.
Foto: Bane NOR
Last ned bilde
To stålbruer, en hel og en som er delt i to. Stor gul heisekran jobber med reparasjon.
En stor kran fra Danmark heiste bruelementene ut av elva og på land, og tilbake igjen etter at de var reparert.
Foto: Sjøentreprenøren AS
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye