AOF Vestlandet-Agder sikrer 7,8 millioner til nyskapende fagskoletilbud og kursutvikling

AOF Vestlandet-Agder har mottatt en tildeling på nærmere 7,8 millioner kroner for utvikling og pilotering av fem innovative kurs- og utdanningsprogrammer. Disse programmene vil imøtekomme det prekære kompetansebehovet i norsk arbeidsliv og styrke kunnskapen både de hos faglærte arbeidstakere samt arbeidstakere uten formell utdanning.

Fra venstre: Elin Østensen Brekke, Hilde Haave Detz og Lina Frøland, teamet bak AOF Vestlandet-Agders innovative fagskole- og kursutvikling, som er klare for å møte kompetansebehovene i arbeidsmarkedet. AOF Vestlandet-Agder AOF Vestlandet-Agder

Utvikling i samarbeid med bransjen

Gjennom et tett og godt samarbeid med relevante bransjeaktører, har AOF Vestlandet-Agders utviklingsteam lykkes i å sikre finansiering for alle fem innsendte forslag i tre forskjellige bransjeprogrammer. Med denne tildelingen vil vi kunne tilby spisset opplæring rettet mot sektorer som avfall og gjenvinning, industri og bygg, samt informasjonssikkerhet og IKT.

Digitale tilbud klar våren 2025

Disse digitale tilbudene er planlagt å være markedsklare våren 2025:

• HMS-ledelse rettet mot avfalls- og gjenvinningsbransjen
  • Prosjekt- og anleggsledelse for samme sektor
  • Operativ ledelse på arbeidsplassen rettet spesielt mot byggenæringen
  • Kurs i Cloud Computing for IT-sektoren
  • Ytterligere kurs i prosjekt- og anleggsledelse for avfalls- og gjenvinningsbransjen

Arbeidet starter tidlig høst 2024, og målet er å lansere kursene digitalt med oppstart våren 2025, slik at tilgjengeligheten maksimeres for alle interesserte deltakere.

Dekker etterspurt kompetanse

Vårt utviklingsteam,  Hilde Haave Detz, Elin Østensen Brekke og Lina Frøland, har nøye kartlagt kompetansebehov i de relevante bransjene. Ved å følge opp disse behovene med målrettede utdanninger og kurs, legger vi grunnlaget for betydelig kompetansehevning i tråd med arbeidsgivernes ønsker og samfunnets behov.

Et løft for fremtidens arbeidsmarked

"Denne tildelingen representerer et viktig skritt for AOF Vestlandet-Agder i vår bestrebelse på å være en nøkkelspiller i utviklingen av fremtidens arbeidskraft. Vi ser frem til å lansere disse utdanningene og kursene som et direkte svar på arbeidslivets krav til kompetanse," sier Inger Johanne Bligaard, leder for strategi og innovasjon.

Vi i AOF Vestlandet-Agder er entusiastiske og stolte over å kunne være med å forme et mer dyktig og tilpasset arbeidsmarked for fremtiden.

Fakta om AOF Vestlandet-Agder:

• AOF Vestlandet-Agder har vært en godkjent fagskole siden 2007, og tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning.
  • Fagskoleutdanning ved AOF Vestlandet-Agder gir studiepoeng og er anerkjent som høyere yrkesfaglig utdanning.
  • I 2016 mottok AOF Vestlandet-Agder akkreditering for fagområdet helse og oppvekst, som anerkjenner deres kompetanse og kvalitet innen dette fagfeltet.
  • I 2022 mottok AOF Vestlandet-Agder akkreditering for fagområdet økonomi og administrasjon.
  • Per 2024 har AOF Vestlandet – Agder til sammen 28 akkrediterte utdanninger og 4 fagskolemoduler, samt 33 godkjente studiesteder fordelt over Rogaland, Vestland og Agder fylkene. Disse utdanningene er nøye tilpasset behovene i arbeidslivet.
  • I 2023 hadde AOF Vestlandet – Agder omtrent 1760 studenter fordelt på deres fagskoleutdanninger.
  • Utdanningene ved AOF Fagskolen er fleksibelt organisert på deltid, slik at de kan kombineres med arbeid, og tilrettelegger for livslang læring ved siden av jobb.

Om oss

AOF Vestlandet-Agder har i dag ca. 50 administrativt og faglig ansatte og ca. 500 lærere i ulike stillingsandeler. Vi har hovedkontor i Haugesund og avdelingskontor i Bergen, Stavanger og Kristiansand. AOF Vestlandet-Agder er en av landets største ideelle/private fagskoler. AOF Vestlandet-Agder driver en omfattende kurs- og utdanningsvirksomhet for voksne innen fagskole, videregående opplæring, kompetanse pluss, bedriftsinterne opplæringstiltak og andre kompetansehevende tiltak mot arbeidslivet. AOF Vestlandet-Agder tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning og har fagområdeakkreditering innen helse- og oppvekstfag og økonomisk- administrative fag.

Følg pressemeldinger fra AOF Vestlandet - Agder

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra AOF Vestlandet - Agder på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra AOF Vestlandet - Agder