FINN.no

FINN kåret Årets inkluderende jobbannonse

Del

Prisutdeling for rekrutteringsbransjen; - Vinneren utfordrer den konvensjonelle forståelsen av mangfold og inkludering, ved å understreke at det ikke finnes en universell oppskrift.

Prisvinneren Stendi assistanse mottok i går prisen for Årets inkluderende annonse på The Hunt i Oslo. Den som tok imot prisen var blant andre Wenche With som er kreativt ansvarlig i Stendis Kommunikasjons- og markedsavdeling. (I midten)
Prisvinneren Stendi assistanse mottok i går prisen for Årets inkluderende annonse på The Hunt i Oslo. Den som tok imot prisen var blant andre Wenche With som er kreativt ansvarlig i Stendis Kommunikasjons- og markedsavdeling. (I midten)

En stor begivenhet for bransjen

Onsdag 10. april arrangerte FINN jobb årets store HR- begivenhet, The Hunt 2024. Arrangementet, som både er en konferanse for rekrutterere/HR-avdelinger, samt prisutdeling, gikk av stabelen på The Hub i Oslo med over 700 deltagere.

– The Hunt er et av de viktigste arrangementene vi har for våre jobbkunder, hvor vi blant annet deler unik innsikt om utvikling og trender vi ser i jobbmarkedet basert på FINNs data,  og har prisutdeling innenfor en rekke ulike HR-kategorier. Her får vi mulighet til å løfte frem selskaper og personer som har gjort en spesielt god jobb innenfor ulike HR-kategorier i året som gikk,  forteller Christopher Ringvold, jobbanalytiker og leder i FINN jobb.

null
Christopher Ringvold - Jobbanalytiker og leder i FINN jobb

Ny kategori med fokus på mangfold

Blant prisene som deles ut er Årets HR-avdeling, Årets HR-medarbeider og Årets rekrutteringsbyrå. I år er vi også spesielt stolte av at vi har fått en helt ny priskategori, Årets inkluderende annonse.  Ifølge Ringvold har man opprettet prisen for å anerkjenne og feire stillingsannonser som går utover det vanlige, med fokus på å fremme mangfold, inkludering og tilhørighet i arbeidslivet.

– Ved å fokusere på stillingsannonsen ønsker vi å løfte frem arbeidsgivere som ikke bare bruker dette verktøyet effektivt, men som gjør det med en ekstra dimensjon av sosialt ansvar og bevissthet. Årets inkluderende annonse er mer enn bare en pris; det er en oppfordring til alle arbeidsgivere om å reflektere over hvordan de kan bidra til et mer mangfoldig og inkluderende arbeidsmiljø, forteller Ringvold.

Årets vinner

Vinner av prisen for Årets mest inkluderende annonse ble Stendi Assistanse med deres annonse “Moralen er: Bli BPA-assistent”. 

Se annonsen her!

Som representanter for en aktør som hver dag jobber for inkludering, betyr denne prisen utrolig mye for oss, og vi setter stor pris på at FINN og Schibsted setter dette temaet på dagsorden, forteller Wenche With som er kreativt ansvarlig i Stendis Kommunikasjons- og markedsavdeling.

– Brukerstyrt personlig assistanse handler om å gi funksjonsnedsatte mulighet til å være sjef i eget liv, og leve livet på egne premisser. Men da trengs det assistenter. En stillingsannonse er ikke bare en stillingsannonse, vi ser det også som en mulighet til å få oppmerksomhet om alle de 10 000 personene som har krav på BPA, men ikke har det i dag. Det handler om diskriminering av folk som vil og kan jobbe. Det handler om uutnyttede ressurser, sier With.

– Stendi Assistanse har satt en høy standard for hva denne prisen representerer. Gjennom sin unike og hjertevarme tilnærming til stillingsannonsering har de vist at det er mulig å skape reelle endringer og åpne dører for mennesker fra alle livets områder, sier Sumeet Singh, leder for Diversity, Inclusion & Belonging (DIB) i Schibsted.

Singh har sittet i juryen sammen med Sven Kinden Iversen - fagansvarlig i HR Norge, Nina Melsom - Direktør Arbeidsliv i NHO og Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted. 

– Prisen understreker viktigheten av å jobbe bevisst med tematikken rundt mangfold, inkludering og tilhørighet, uavhengig av om man har en egen avdeling dedikert til dette eller ikke. Det er et tydelig signal til næringslivet om at tiden er inne for å omfavne mangfold i alle dets former – ikke bare som en strategisk fordel, men som en grunnleggende menneskelig verdi, forteller Singh.

null
Sumeet Singh Patpatia - Head of Diversity Inclusion and Belonging i Schibsted

Vil sikre inkluderende annonser på FINN

Ifølge Christopher Ringvold, som jobber tett med innovasjon og produktutvikling i FINN, har markedsplassen satt i gang et større prosjekt for å se på hvordan man kan hjelpe HR-avdelinger og rekruttere med å skrive mer inkluderende jobbannonser. 

– Blant annet ser vi hvordan vi kan hjelpe og gjøre det enklere for kundene våre å lage inkluderende annonser. I tillegg har vi initiert et prosjekt der vi bruker ChatGPT til å gjennomgå annonser, slik at det blir lettere for oss å følge med på annonser som bryter med arbeidsmiljøloven (ikke inkluderende annonser). I FINN tillater vi ikke annonser som bryter med loven, forteller han.

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om FINN

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser). 

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye