Alfa Romeo Milano, elektrisk kjøreglede og stil
Alfa Romeo Milano kommer med italiensk design, sportslighet, kjøreegenskaper og ikke minst stemmestyrt ChatGPT.

Etter Giulietta og Mito er Alfa Romeo endelig tilbake i B-segmentet, det største segmentet i Europa. Designerne hos Alfa Romeo Centro Stile i Torino, har laget en elektrisk nytolkning av merkevaren basert på typiske elementer som Alfa Romeo er kjent for.
I tillegg handler det om kjøreglede. Det er tatt i bruk helt spesifikke tekniske løsninger, utført av det samme teamet som utviklet Giulia GTA.
I Norge vil Alfa Romeo Milano tilbys med to motorvarianter, enten 156 eller 240 hestekrefter.
- Italiensk stil og kjøreglede er på vei til norske kunder! Vi ser frem til å tilby en rålekker elbil med ny scudetto, en rekke sportslige detaljer, 240 hestekrefter og ikke minst mekanisk limited slip differential. Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.
Design
Alfa Romeo Centro Stile har designet bilen. De har tatt høyde for merkets lange historie, samtidig som bilen også har fått funksjonelle egenskaper som forventes i dette segmentet. Milano er 4,17 meter lang, 1,78 meter bred og 1,5 meter høy. Utseendet er unikt for Alfa Romeo, og Alfa Romeo Centro Stile har videre sørget for et moderne Made in Italy-design. Målet har vært å styre unna et kaldt og rasjonelt design, og heller skape liv, spenning og noe som fanger oppmerksomheten ved første øyekast.
På innsiden finner man eksklusive materialer, rask tilgang til alle kontrollfunksjoner og det kompakte og sportslige rattet som passer til alle kjørestiler.
Instrumentpanelet er en 10,25-tommers skjerm, og det historiske teleskop-designet er selvsagt på plass. Dashbordet har en 10,25-tommers berøringsskjermsystem som er lett vinklet mot fører. Denne er utviklet for å fungere med widgeter og grafiske komponenter som gir enkel tilgang til alle funksjoner. Skjermen kan enkelt tilpasses den enkeltes ønsker via dra- og slipp-funksjonalitet.
Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver). Quadrifoglio er merket som brukes på Alfa Romeos mest sportslige modeller. Milano kan også leveres med spektakulære Sabelt sportsseter for optimal komfort ved aktiv kjøring.
Kjøreglede
Alfa Romeo har lagt vekt på å gjøre bilen så lett som mulig. Milano er utviklet av den samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. Milano Veloce, med 240 hestekrefter, har en svært direkte styring og er satt opp for maksimalt veigrep. Den har også bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger. Den er også senket 25 millimeter.
I tillegg har den en limited slip differensial. Dette er mekanisk låsing av differensialen som sørger for maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring. Veloce klarer 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder.
Alfa Romeo Milano kommer med en ny generasjon motorer. Med høy effekt, høyt dreiemoment og spesifikk kalibrering, tilbyr Milano kompromissløs kjøreglede med dynamikk i toppklasse. I Norge vil den bli tilgjengelig i to effektversjoner, 156 eller 240 hestekrefter. Batteriet er på 54 kWt. Versjonen med 156 hestekrefter har en rekkevidde på 410 kilometer.
Alfa Romeos D.N.A er også på plass. Dette er tre innstillinger av effekt, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Normal» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced» for maksimal energieffektivitet.
Brukervennlig
Selv om Alfa Romeo Milano skal tilby en sterk kjøreopplevelse, skal det ikke kompromisse med det praktiske. Hver eneste tur i en Alfa Romeo skal også være behagelig og enkel, og bilen skal oppfylle kravene til dagligdags bruk.
Til tross for sin kompakte størrelse har Milano et bagasjerom på 400 liter. I tillegg har den et praktisk rom under panseret med plass til ladekabler.
Milano har også et stort antall førerassistansesystemer.
Alfa Connect Services
Alfa Romeo Milano er utstyrt med "Alfa Connect Services". Systemet tilbyr et utvalg av tjenester for maksimal sikkerhet og komfort. Takket være over-the-air (OTA)-teknologi, er bilens kart og programvare alltid oppdatert.
I tillegg er den virtuelle assistenten Hey Alfa og ChatGPT (AI) integrert i bilens stemmestyring.
Nøkkelord
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonsdirektør Stellantis Norge
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder

























Lenker
Om Bertel O. Steen
Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.
Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.
I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre.
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Nye Citroën Ë-C5 Aircross: Komfortkonge fra 358.900 kroner11.12.2025 12:06:52 CET | Pressemelding
Citroën slipper nå prisene på den helt nye, helelektriske Ë-C5 Aircross. Med en startpris på 358.900 kroner pluss levering, posisjonerer modellen seg som en av de mest komfortorienterte og familievennlige SUV-ene i det norske markedet.
Citroën ELO: Smart, fleksibel og lekende mobilitet10.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
ELO er konseptbilen som åpner et nytt kapittel for Citroën. Etter OLI i 2022 fortsetter Citroën å utfordre konvensjoner gjennom et rullende idéverksted fylt av kreative løsninger for fremtidens mobilitet. ELO er dristig, smart, lekent og sterkt fokusert på komfort – selve essensen av Citroëns verdier.
Peugeot gir kundene valgfrihet19.11.2025 10:01:16 CET | Pressemelding
Peugeot lanserer nå en ordning som gir norske bilkjøpere økt forutsigbarhet i en tid med politiske endringer rundt elbilavgifter. For alle nye personbiler som bestilles i 2025 med levering etter nyttår, kan kundene velge mellom en gunstig kampanjepris eller en egen momsgaranti på inntil 50 000 kroner.
Jeep Recon – en ny generasjon eventyrlyst19.11.2025 08:53:52 CET | Pressemelding
Jeep tar et kraftfullt steg inn i fremtiden med lanseringen av 2026 Jeep Recon, merkets første helelektriske modell som er Trail Rated. Nye Recon er bygget fra grunnen av for ekte eventyr, og kombinerer elektrifiseringens fordeler med de rå egenskapene som Jeep er kjent for. Resultatet er en elektrisk SUV som leverer umiddelbart moment, presis kontroll og imponerende rekkevidde.
Peugeot Polygon Concept – et glimt av fremtidens kjøreopplevelse12.11.2025 13:36:14 CET | Pressemelding
Peugeot presenterer Polygon Concept, en kompakt og dristig konseptbil som viser merkets visjon for fremtidens mobilitet, og setter en ny standard for kjøreglede, design og ansvarlig innovasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom