Alfa Romeo Milano, elektrisk kjøreglede og stil

Del

Alfa Romeo Milano kommer med italiensk design, sportslighet, kjøreegenskaper og ikke minst stemmestyrt ChatGPT.

Etter Giulietta og Mito er Alfa Romeo endelig tilbake i B-segmentet, det største segmentet i Europa. Designerne hos Alfa Romeo Centro Stile i Torino, har laget en elektrisk nytolkning av merkevaren basert på typiske elementer som Alfa Romeo er kjent for.

I tillegg handler det om kjøreglede. Det er tatt i bruk helt spesifikke tekniske løsninger, utført av det samme teamet som utviklet Giulia GTA.

I Norge vil Alfa Romeo Milano tilbys med to motorvarianter, enten 156 eller 240 hestekrefter.

  • Italiensk stil og kjøreglede er på vei til norske kunder! Vi ser frem til å tilby en rålekker elbil med ny scudetto, en rekke sportslige detaljer, 240 hestekrefter og ikke minst mekanisk limited slip differential. Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.

Design

Alfa Romeo Centro Stile har designet bilen. De har tatt høyde for merkets lange historie, samtidig som bilen også har fått funksjonelle egenskaper som forventes i dette segmentet. Milano er 4,17 meter lang, 1,78 meter bred og 1,5 meter høy. Utseendet er unikt for Alfa Romeo, og Alfa Romeo Centro Stile har videre sørget for et moderne Made in Italy-design. Målet har vært å styre unna et kaldt og rasjonelt design, og heller skape liv, spenning og noe som fanger oppmerksomheten ved første øyekast.

På innsiden finner man eksklusive materialer, rask tilgang til alle kontrollfunksjoner og det kompakte og sportslige rattet som passer til alle kjørestiler.

Instrumentpanelet er en 10,25-tommers skjerm, og det historiske teleskop-designet er selvsagt på plass. Dashbordet har en 10,25-tommers berøringsskjermsystem som er lett vinklet mot fører. Denne er utviklet for å fungere med widgeter og grafiske komponenter som gir enkel tilgang til alle funksjoner. Skjermen kan enkelt tilpasses den enkeltes ønsker via dra- og slipp-funksjonalitet.

Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver). Quadrifoglio er merket som brukes på Alfa Romeos mest sportslige modeller. Milano kan også leveres med spektakulære Sabelt sportsseter for optimal komfort ved aktiv kjøring.

Kjøreglede
Alfa Romeo har lagt vekt på å gjøre bilen så lett som mulig. Milano er utviklet av den samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. Milano Veloce, med 240 hestekrefter, har en svært direkte styring og er satt opp for maksimalt veigrep. Den har også bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger. Den er også senket 25 millimeter.

I tillegg har den en limited slip differensial. Dette er mekanisk låsing av differensialen som sørger for maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring. Veloce klarer 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder.

Alfa Romeo Milano kommer med en ny generasjon motorer. Med høy effekt, høyt dreiemoment og spesifikk kalibrering, tilbyr Milano kompromissløs kjøreglede med dynamikk i toppklasse. I Norge vil den bli tilgjengelig i to effektversjoner, 156 eller 240 hestekrefter. Batteriet er på 54 kWt. Versjonen med 156 hestekrefter har en rekkevidde på 410 kilometer.

Alfa Romeos D.N.A er også på plass. Dette er tre innstillinger av effekt, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Normal» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced» for maksimal energieffektivitet.

Brukervennlig

Selv om Alfa Romeo Milano skal tilby en sterk kjøreopplevelse, skal det ikke kompromisse med det praktiske. Hver eneste tur i en Alfa Romeo skal også være behagelig og enkel, og bilen skal oppfylle kravene til dagligdags bruk.

Til tross for sin kompakte størrelse har Milano et bagasjerom på 400 liter. I tillegg har den et praktisk rom under panseret med plass til ladekabler.

Milano har også et stort antall førerassistansesystemer.

Alfa Connect Services

Alfa Romeo Milano er utstyrt med "Alfa Connect Services". Systemet tilbyr et utvalg av tjenester for maksimal sikkerhet og komfort. Takket være over-the-air (OTA)-teknologi, er bilens kart og programvare alltid oppdatert.

I tillegg er den virtuelle assistenten Hey Alfa og ChatGPT (AI) integrert i bilens stemmestyring.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Bertel O. Steen

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.  

I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre. 

Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye