Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
![Portrettbilde av Mari Velsand](/data/images/public/89456/18064833/1431ede5-8a29-4984-909e-f5dd9b0adfba-w_720.jpg)
– Utviklingen de siste årene, og særlig gjennombruddet for kunstig intelligens, har gjort det mulig å spre desinformasjon raskere og til flere enn tidligere. Skadepotensialet er stort hvis noen lykkes i å skape mistillit og uro, eller for eksempel sår tvil om demokratiske valg. Svaret på utfordringen er ikke å kneble ytringer, men å styrke den offentlige samtalen, sa kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i en pressemelding.
Dette initiativet støtter Medietilsynet helhjertet.
– I takt med økt risiko, trengs målrettet innsats for å styrke befolkningens digitale motstandskraft. Derfor er det viktig med treffsikre mediestøtteordninger, et godt og oppdatert utdanningssystem og andre opplæringstiltak som gir digital motstandskraft, særlig blant sårbare grupper. Regjeringens strategiarbeid kommer til å ha et fremtidsrettet blikk på dette, sier Velsand.
Medietilsynet mener de globale plattformene må ansvarliggjøres
Hun er også opptatt av at de globale internettplattformene må ta et større ansvar.
– EUs forordning for digitale tjenester, DSA, kan sikre større demokratisk kontroll over de globale innholdplattformene også i Norge. Disse mulighetene må utnyttes, sier direktøren i Medietilsynet.
DSA skal blant annet bidra til å redusere sosiale mediers forsterkning av desinformasjon og sensur av redaksjonelt innhold, og til større åpenhet og innsyn i data og algoritmer for hvilken informasjon som når hvilke brukere.
Velsand understreker at enkeltpersoners rett til å spre usannheter dekkes av ytringsfriheten, og at det er internettplattformenes algoritmiske og annonsefinansierte forsterkning som er viktig å adressere.
Strategien skal være på plass om et år
Medietilsynets direktør er glad for at kultur- og likestillingsministeren ønsker en strategi på plass allerede om et år.
– Utviklingen har gått fort de siste årene. Denne strategien blir et godt redskap i arbeidet med både å øke befolkningens kritiske blikk på hva som er sann informasjon og hva som er desinformasjon, og ikke minst til å bedre kunne regulere hvordan desinformasjon spres. Vi i Medietilsynet ser fram til å bidra til styrket innsats framover, sier direktør Mari Velsand.
Nøkkelord
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav lønnsomhet for norske aviser i 20231.7.2024 05:50:00 CEST | Pressemelding
Publikum betalte mer for aviser i fjor enn noen gang tidligere, men det hjalp ikke på lønnsomheten. Annonseinntektene falt mer enn brukerinntektene økte, viser nye tall fra Medietilsynet.
TV 2 oppfylte alle krav som allmennkringkastar i 202327.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i tråd med krava i fjor og får full kompensasjon på 135 millionar kroner. Det er konklusjonen i tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
NRK med to brot på oppdraget i fjor19.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK oppfylte i det store og heile allmennkringkastingsoppdraget i 2023, men klarte ikkje krava om 25 prosent nynorsk og jamlege program for unge på samisk. Det viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
Medietilsynet: Lotto-trekningen på NRK er ikke reklame18.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRKs sendinger med Norsk Tippings pengespill er ikke markedsføring, og er dermed lovlige. Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha vurdert om Lotto-, Vikinglotto- og Extratrekningene er i strid med kringkastingsloven.
Millionar til prosjekt om KI i lokalaviser og nærradio11.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske lokalmedium vil lære meir om kunstig intelligens. Fleire får innovasjonsstøtte frå Medietilsynet til prosjekt som skal vurdere god bruk av KI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom