Flukten slipper sitt etterlengtede andrealbum - første singel ute i dag!

Da stjernegruppen Flukten slapp "Velkommen håp" i 2021, vant de Spellemannspris i jazz-klassen for deres fantastiske samspill og lekne musikalitet. Nå slipper de første singel fra det selvtitulerte andrealbumet «Flukten».

Foto: Leikny Havik

Da Flukten slapp sitt første album, mottok de Spellemannspris i kategorien jazz for deres nyskapende og energirike musikk. Dag og tid skrev "Kvartetten har det meste pluss perfekt kjemi" og Morgenbladet omtalte albumet som en "grensesprengende frihetssøken og eventyrlyst på musikkens vegne". Nå, fire år senere har bandet mer overskudd enn noen gang og slipper den etterlengtede oppfølgeren - som tar friheten og samspillet videre på autentisk Flukten-vis.

Første spor på det kommende albumet, samt tittelsporet, er første singel ut og heter "Flukten". Den er skrevet av trommeslager Hans Hulbækmo, og var en av de første låtene han tok med til bandet, da de begynte å spille sammen, våren 2020. Siden den gang har bandet spilt en mengde konserter, noe som har resultert i et tettere samspill, og nye musikalske dører har åpnet seg.

Den 19.april slippes singelen, som første smakebit på hva vi har i vente. Låta er skrevet av Hulbækmo, og ble til i en periode han lyttet mye til albumet "X-75" av Henry Threadgill. Hans Hulbækmo forteller:

- Denne låta er også en av de første jeg tok med til bandet, da vi begynte å spille låter. Den har en del dramatikk, og er litt inspirert av opera. Den kunne vært skrevet for en storslått opera-stemme, men den fungerer også ypperlig som instrumentalt arrangement, som utgangspunkt for improvisasjon.

Materialet på det nye albumet er mer utvida formmessig denne gangen. Større, og inspirert av andre type idéer, som har blitt videreutviklet av en kvartett som har spilt mye sammen. Med et rått og stødig samspill og eklektiske inspirasjoner, former Flukten noe som aldri er identisk - det er impulsivt, lekent og grensesprengede.

Albumet som slippes 31.mai er innspilt i Propeller, sammen med tekniker Mike Hartung. Der viser de nok en gang noe av det beste jazz-Norge har å by på. Etter første album ble spilt inn under fullstending nedstenging og pandemi, har musikerne og musikken modnet på mange måter. Den er preget av musikalsk overskudd og et band som har lært hverandre å kjenne i større grad, både som mennesker og musikere.

- Det har blitt en plate som oppleves veldig “oss”. Fluktens egenart ligger i det sterke samspillet vi har utviklet over tid. Det håper jeg lytterne er enig i, sier gitarist Marius Klovning.

Single Cover: Marc David Spengler

FLUKTEN (Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning, Bárður Reinert Poulsen) er en norsk jazzkvartett, bestående av medlemmer fra Hanna Paulsberg Concept, Atomic, Moskus, GURLS, Wako, Espen Berg Trio, Hullyboo, Skadedyr og Trondheim Jazz Orchestra. Deres debutalbum Velkommen håp utkom i 2021, og ble belønnet med strålende kritikker, samt en Spellemannspris i kategorien jazz.

Cover av Marc David Spengler
Foto: Leikny Havik