Norsk Kylling har fått grønt lys i Dyrevernalliansens forbrukerguide
Dyrevernalliansen har relansert appen Dyrevennlig, og i forbrukerguiden gir de grønt lys til alle produktene produsert av Norsk Kylling.

Det betyr at dyrevelferden i produksjonen av kylling fra Stange, Solvinge, Prima og Norsk Kylling er vurdert til det beste nivået som er mulig å få kjøpt i dagligvarehandelen.
– Det grønne lyset er en fantastisk anerkjennelse av jobben vi gjør på dyrevelferd i hele verdikjeden, og vi er utrolig stolte av at vi har nådd det øverste nivået i forbrukerguiden, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.
Alle produkter på øverste nivå i forbrukerguiden
Norsk Kylling, Stange, Solvinge og Prima er alle produsert etter den samme standarden for dyrevelferd og er vurdert til det beste nivået i guiden. I alt får ti merkevarer det grønne lyset, og REMA 1000-eide Norsk Kylling står bak fire av disse.
Talseth forteller at Norsk Kylling har vært gjennom en omfattende omstilling de siste årene, og gjort store forbedringer på dyrevelferden. – I 2018 byttet Norsk Kylling til en kyllingtype som vokser saktere, i 2022 la vi om hele produksjonen til den internasjonale dyrevelferdsstandarden ECC, og i 2023 åpnet vi nytt rugeri som gir kyllingene vann, fôr og lys umiddelbart etter klekking. Summen av alt dette er betydelig bedre dyrevelferd, og det er det grønne lyset i forbrukerguiden en viktig bekreftelse på.
Ansvarlig eier gjør bedre dyrevelferd tilgjengelig for alle
Talseth forteller at endringene har vært mulig fordi REMA 1000 som eier har prioritert å investere i ansvarlig matproduksjon, og samtidig vært opptatt av at god dyrevelferd ikke skal være et premiumprodukt, men tilgjengelig for alle. Grønt lys til alle produktene bekrefter dette.
– Uansett om forbrukerne kjøper Solvinge på REMA 1000, kyllingpølse på Cirkle-K eller en hovedrett med kylling på Britannia Hotel, så kan de spise med god samvittighet. Det er jeg utrolig stolt av, avslutter Talseth.
Fakta om Dyrevennlig
Dyrevennlig er en forbrukerguide som er tilgjengelig som app og på Dyrevernalliansens nettside. Dyrevernalliansen har utarbeidet guiden på bakgrunn av egenerklæringer og innsendt informasjon fra bedriftene, og må derfor ikke forveksles med Dyrevernmerket som er en egen sertifisering.
Kontakter
Hanne MarstrandKommunikasjonssjefNorsk Kylling AS
Tel:993 45 996hanne.marstrand@norsk-kylling.noBilder



Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling
Tilbakekalling av SOLVINGE KYLLING SALATKJØTT 200g26.6.2025 20:44:58 CEST | Pressemelding
Norsk Kylling AS tilbakekaller Solvinge Kylling Salatkjøtt 200g med batchnummer ID 144277 og holdbarhetsdato 10.07.2025. Årsaken er mistanke om utilstrekkelig varmebehandling av det spiseklare produktet.
Har kuttet utslippene med 5,5 prosent på ett år24.6.2025 09:01:00 CEST | Pressemelding
Bedre dyrevelferd på rugeriet, større andel fornybar energi og mer effektivt produksjonsutstyr har bidratt til at Norsk Kylling AS har kuttet utslippene med 5,5 prosent i 2024.
Tre nye bønder får leveringsavtale med Norsk Kylling AS28.5.2025 11:58:00 CEST | Pressemelding
Gode vekstprognoser bidrar til at Norsk Kylling AS tar inn tre nye produsenter i Midt-Norge. Avtalene går til Nortura-produsenter som står uten leveringsavtale, og øker produksjonen til Norsk Kylling AS med 318 000 kyllinger i året.
Betydelig vekst og overskudd for Norges største produsent av kylling som vokser saktere4.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Norsk Kylling AS økte omsetningen med 18 prosent og fikk et driftsresultat på 118 MNOK i 2024, en forbedring på 47 MNOK fra 2023. Totalt omsatte Norges største produsent av kylling som vokser saktere for 2 116 MNOK i fjor.
Solvinge er rangert som Norges mest bærekraftige merkevare for kylling12.3.2025 10:59:09 CET | Pressemelding
For tredje år på rad, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling. I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, klatrer Solvinge ni plasseringer, og er rangert som den 14 mest bærekraftige av alle merkevarer i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom