Dyrevernalliansen lanserer oppdatert forbrukerguide
Flere nye merkevarer i Dyrevernalliansens forbrukerguide får nå grønt lys. I kyllingnæringen har det vært en positiv utvikling i satsing på bedre dyrevelferd, og flere merkevarer rykker nå opp.
Dyrevernalliansens app «Dyrevennlig» gir forbrukere enkel tilgang til informasjon som gjør det mulig å ta mer dyrevennlige valg når de handler. Nå har den bevisste forbruker fått enda flere valgmuligheter. Flere av merkevarene som tidligere hadde gult lys er nå flyttet opp til grønt lys.
Merkevarene som nå endrer fra gult til grønt lys er:
Kylling:
- Lerstang
- Lovise
- Stange landkylling
- Solvinge
- Norsk Kylling
- Prima
- Gårdsklekket
Svinekjøtt:
- Ask Gård
- Jæren Smak utegris
Ingen friskmelding
De siste årene har det vært en utvikling innenfor kyllingnæringen hvor stadig flere merkevarer nå skjønner at de må ta dyrevelferd mer seriøst.
Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland er glad for den positive utviklingen i kyllingnæringen, men påpeker at det fremdeles er store utfordringer.
– Det er viktig å presisere at dette ikke er noe friskmelding av kyllingnæringen. Produksjon av kylling innebærer fortsatt grunnleggende problemer når det gjelder dyrevelferd. Men selv om vi fremdeles møter utfordringer i kyllingnæringen, har det blitt lettere for forbrukere å finne kylling med forbedret velferd de siste ti årene. Forbrukerne spiller en avgjørende rolle ved å pushe frem merkevarer som prioriterer dyrevelferd gjennom appen, sier hun.
Investerer i bedre løsninger
Hos flere merkevarer har kyllingene fått et bedre liv. De satser på mer saktevoksende raser og investerer i kyllinghus med vinduer, bedre klekking, og gir kyllingene aktivitetsobjekter. Ikke bare fører det til bedre liv for kyllingene, men også bøndene rapporterer om økt trivsel på arbeidsplassen.
– Verden går fremover! Forbedringene som er innført kommer både bønder, forbrukere og ikke minst dyrene til gode. Vi heier på merkevarer som forbedrer dyrevelferden, sier Kleveland.
Slik er forbrukerguiden laget
Dyrevernalliansens forbrukerguide gir informasjon om de beste tilgjengelige alternativene i butikkene. Formålet med forbrukerguiden er å gjøre det enklere for forbrukere å stemme med lommeboka ved å velge produkter med bedre dyrevelferd.
I vurderingen av produktene tas det utgangspunkt i sentrale velferdsbehov for hvert dyreslag, og Dyrevernalliansens veterinærer og sivilagronom vurderer i hvilken grad disse er oppfylt. Opplysningene om hver merkevare blir matet inn i en matematisk vektingstabell, der viktige velferdsbehov er vektet høyt og mindre viktige velferdsbehov er vektet lavere. Poengsum som merkevaren kommer ut med tilsvarer grønt, gult eller rødt lys. Appen «Dyrevennlig», hvor forbrukerlistene ligger, har over 50.000 nedlastninger.
Forbrukerguiden er basert på opplysninger fra merkevarene, og gir derfor ikke noen garanti for hvordan dyrene har hatt det. Merkeordninger med tredjeparts sertifisering og fagbaserte krav til dyrevelferd gir forbrukeren større grad av trygghet.
– Derfor anbefaler vi mat som er sertifisert med Dyrevernmerket, fordi det per i dag gir forbrukeren den beste tryggheten for at dyrene har hatt et liv verdt å leve, sier Kleveland.
Oppfordrer til å spise mat fra dyr som har hatt det bedre
Dyrevernalliansen oppfordrer deg til å betale litt mer for mat fra dyr som har hatt det bedre, og heller spise mindre mengder kjøtt, egg og meieriprodukter enn du ellers ville gjort. Og husk; den aller mest dyrevennlige maten du kan spise er vegetarisk eller plantebasert.
For ytterligere informasjon og vår oppdaterte forbrukerguide, besøk Dyrevernalliansen sin nettside.
Nøkkelord
Kontakter
Live KlevelandKommunikasjonslederDyrevernalliansen
Bilde av Live Kleveland kan lastes ned her https://dyrevern.canto.global/b/LM91K
Kaja Ringnes EfskindKommunikasjonsrådgiver
Tel:98613340kaja@dyrevern.noDyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.
Følg pressemeldinger fra Dyrevernalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dyrevernalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Dyrevernalliansen
Dusør utloves etter hensynsløs mishandling av katten Navi – kastet ut av bil1.11.2024 11:05:38 CET | Pressemelding
Dyrevernalliansen utlover en dusør på kr 20.000 for tips som kan føre til oppklaring av en sjokkerende dyremishandlingssak i Oslo, der en katt ble tatt med i en bil og så kastet ut på motorveien, hvor den ble påkjørt av flere biler.
Dusør utloves etter dyremishandling i Spydeberg20.8.2024 13:53:40 CEST | Pressemelding
Dyrevernalliansen utlover en dusør på kr 20.000 for tips som kan føre til oppklaring av en dyremishandlingssak i Spydeberg. Den hensynsløse handlingen der en katt ble skutt med luftgevær har rystet lokalsamfunnet, spesielt familien som eier katten.
30.000 mennesker krever slutt på kverning av levende kyllinger3.5.2024 11:15:19 CEST | Pressemelding
Hvert år blir flere millioner norske hanekyllinger kvernet levende. Grunnen er at de er haner, og derfor ikke kan legge egg. Dyrevernalliansen overleverte i dag et opprop til Landbruks- og matdepartementet, der over 30.000 personer krever at kverningen av levende hanekyllinger må opphøre.
Kannibalisme og ihjelklemte kyllinger på svensk rugeri: Krever forbud i Norge5.12.2023 11:23:04 CET | Pressemelding
Rugeriene til Nortura og Den Stolte Hane klekker kyllinger på samme måte som i Sverige. – Dyrevernalliansen krever nå forbud mot denne type rugerier i Norge, sier Live Kleveland i Dyrevernalliansen.
Når blir det slutt på monsterkyllingen, Nortura og Kiwi?3.11.2023 15:16:19 CET | Pressemelding
Dyrevernalliansen krever en sluttdato for salget av den hurtigvoksende kyllingrasen Ross 308. – Kiwi, som er landets største mottager av Ross 308, må fortelle kundene sine hvilken dato den siste Ross-kyllingen fra Nortura skal forbi kassaapparatet, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom