UFF Norge

30 millioner bistandskroner fra UFF Norges brukttøyinnsamling i 2023

Våren nærmere seg med stormskritt.  De fleste av oss lengter nå etter sol og varme etter en lang og kald vinter. Tiden er også inne for å ta frem vår- og sommergarderoben. Fra påske og fremover mor 1. mai er høysesong for å ta en gjennomgang av hva du har av brukbart tøy som du selv ikke lengre kommer til å bruke.

U-landshjelp fra Folk til Folk i Norge – UFF - er en livssynsnøytral bistandsforening som driver innsamling av brukt tøy. Pengene som kommer inn gjennom innsamling av brukt tøy i UFFs ca 3000 grønne containere, plassert fra Kristiansand i sør til Hammerfest i nord, går til bistandsarbeid i en rekke land i Afrika.

UFF Norge samler inn brukt tøy i 248 norske kommuner. Dette er ca. 25 prosent av alt brukttøy som samles inn i Norge. UFF er dermed en av de absolutt største innsamler av brukt tøy og tekstiler i Norge.

Bistandsprosjektene, som det samles inn penger til, dreier seg blant annet om lærerutdanning, hiv/aids-samfunnsprosjekter, tuberkuloseprosjekter, førskoler, bevisstgjøringsprogrammer for klimaendringer, yrkesopplæring, egne program for kvinner og jenter samt flere andre viktige områder.

I 2023 ble det til sammen fra UFF Norge gitt ca. 30 millioner norske kroner til slike prosjekter. UFF har en meget liten og effektiv organisasjon i Norge og hele overskuddet fra UFFs innsamling går til bistand og veldedige formål

I tillegg til støtte til bistandsprosjekter i en rekke land i Afrika, har også UFF Norge startet opp det som heter »Idrettens Tekstilinnsamling» her i landet. Høyere priser ,høyere rente og dyr strøm har ført til økt fattigdom. Dette rammer også barn og unge. Frafallet i idretten, på grunn av at familiene får dårligere råd, bekymrer mange. UFF Norge ser det derfor som meget viktig å støtte opp om økonomien i idrettslagene slik at flest mulige barn kan delta i aktiviteter.

I øyeblikket samarbeider UFF med 189 idrettslag over hele landet. I de siste to årene har dette samarbeidet ført til inntekter til idrettslagene på nærmere 3 millioner kroner.

UFF har i år 12 gjenbruksbutikker i Norge. Kjøp av brukte klær og tekstiler er sterkt økende i Norge, og UFF har derfor planer om ytterligere ekspansjon i antall utsalg for brukte tekstilet og tøy.

Vintagebølgen er stor i Norge for øyeblikket, og UFF er en viktig aktør også på dette området.

I øyeblikket har UFF- organisasjonen butikker i Oslo, Hamar, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Slemmestad (Asker).

I Hamar , Bodø og i Slemmestad samarbeider UFF butikkene i tillegg med gjenbrukssentere med og gjenvinningsstasjoner.

Fra 2025 vil det bli innført nye regler for innsamling av brukte klær og tekstiler her i landet. Kommunene vil fra det året få et større ansvar for å tilrettelegge for innsamling av brukte tekstiler. UFF Norge deltar nå i arbeidet for å få hensiktsmessige regler på dette området slik at de veldedige organisasjonene, som i dag driver tøyinnsamling, fortsatt kan bidra med store og meget viktige økonomiske både til bistandsprosjekter i fattige lan d og til veldedig arbeid her i Norge.

Potensialet for å øke det innsamlede volumet av brukt tøy og brukte tekstiler er fortsatt stort her i landet. Hvert år forbruker vi i gjennomsnitt 19,3 kg. klær og hjemmetekstiler per person. Dette blir tilsammen105.913 kg. Av dette regnes det med at 48.809 tonn tekstiler ikke havner i innsamlingscontainere, men blir kastet som restavfall.

Dette er stor sløsing av produkter og materialer, ettersom en god del av disse klærne og tekstilene kunne bli gjenbrukt.

UFFs oppfordring er derfor: Rydd i skuffer og skap, og lever brukt tøy og brukte tekstiler du ikke har brukt for i tøyinnsamlernes innsamlingscontainere. Da bidrar du både til bistandsarbeid i fattige land, breddeidrett i Norge og du er en viktig del av miljødugnaden i Norge.

Følg pressemeldinger fra UFF Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UFF Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UFF Norge

UFF Norge utsatt for falske rykter21.6.2023 15:21:19 CEST | Pressemelding

Ombruk, gjenbruk og donasjon av brukt tøy er i vinden som aldri før. Folk er blitt mye mer bevisst på at forbruket av tekstiler må ned ettersom tekstilindustrien er en av de aller største miljøødeleggende industrier i verden. UFF Norge er en av de største innsamlerne av brukt tøy i Norge samtidig som Foreningen UFF-Butikkene i Norge driver tøyinnsamling og Second Hand-butikker. Foreningens regnskaper blir årlig revidert av statsautorisert revisor, og foreningen drives i samsvar med norsk lov. UFF er i den siste tiden blitt utsatt for anonyme angrep og beskyldninger om at organisasjonen ikke skal ha betalt sine innsamlingssjåfører lønn. Lederen i UFF Norge Kåre Dahne sier at det særlig er i to områder i landet, nemlig i Hamarregionen og i Lillestrømområdet, at slik anonym «dritpakker« er spredt rundt i den siste tiden. Det er ikke første gang UFF Norge er utsatt for slike falske rykter, og Kåre Dahne sier det ikke er hyggelig at slike »forretningsmetoder» brer om seg i vår ideelle brans