Felleskjøpet Agri og Wenaas Workwear inngår avtale

Selskapet fra Måndalen skal levere bekledning til bondesamvirkets butikker.

KLARE FOR SAMARBEID: Fra venstre: Nasjonal kategorisjef Trude Maurset Høgheim i Felleskjøpet Agri, kommersiell direktør Toni Kvam og salgssjef Trond Schwartz i Wenaas Workwear, og til høyre Bård Hauge, produkt- og utviklingssjef EMV i Felleskjøpet Agri. Foto: Karstein Brøndbo/Felleskjøpet

I løpet av det siste året har det kommet rapporter om at noen Felleskjøpet-butikker har hatt noe dårligere utvalg enn vanlig på arbeidsbekledning. Årsaken er at Felleskjøpet har solgt seg ned på eksisterende vareutvalg. Nå ligger det derimot an til bedring i tilgangen på grønne klær hos bondesamvirket.

Denne uka inngikk nemlig Felleskjøpet Agri avtale med Wenaas Workwear om levering av generell arbeidsbekledning, noen som blant annet inkluderer både velkjente merkevarer som den grønne T-skjorta og Felleskjøpet-dressen.

– Prosessen med å få på plass ny leverandør har pågått i halvannet år, og nå er vi veldig glade for at vi har fått med oss Wenaas som samarbeidspartner. Dette gir oss en svært god totalpakke, både på høy kvalitet, pålitelig levering og en effektiv logistikkmodell, sier kategorisjef Lillian Spjeldnes Flathen i Felleskjøpet Agri.

Populært i både bygd og by

Siden 2020 har Felleskjøpet Agri solgt 30.000 grønne kjeledresser og over 23.000 T-skjorter med den velkjente FK-logoen. Felleskjøpet-capsen dukker opp både på festival og i fjøset, og har solgt nesten 50.000 eksemplarer i samme tidsrom.

– Hovedkunden vår er den norske bonden, og det gjelder også på bekledningen. Klærne våre har derimot også fått fotfeste i de mer urbane miljøene. Vi synes selvsagt det er stor stas at også unge og urbane mennesker bruker våre klær, sier Bård Hauge, produkt- og utviklingssjef for egne merkevarer i Felleskjøpet Agri.

Høsten 2022 startet bondesamvirket arbeidet med å reforhandle leverandøravtaler på bekledning, profil- og arbeidstøy. Anbudsrunden startet med 17 ulike leverandører, som etter hvert ble en kortliste på fire.

Har ønsket det lenge

Nå er det klart hvem som er ny leverandør av bekledning til Felleskjøpet-butikkene. Med ny avtale på plass, vil klær fra Wenaas etter hvert rulles ut i Felleskjøpet-butikkene..

Wenaas Workwear ble etablert tilbake i 1931, og har lang historikk med utgangspunkt i bygda Måndalen i Romsdal. Wenaas er den største aktøren på det norske markedet innen arbeidstøy og verneutstyr, og med en betydelig satsning og vekst internasjonalt.

– Vi er meget stolte og glade over å ha signert en avtale med et stort og ettertraktet selskap som Felleskjøpet Agri, og det er ingen hemmelighet at vi lenge har ønsket dette samarbeidet. Nå er vi der, og vi gleder oss. Dette samarbeidet åpner opp for utallige muligheter og spennende prosjekter, som vi gleder oss til å realisere sammen, sier salgssjef Trond Schwartz i Wenaas Workwear.