Brudd i forhandlingene mellom Parat og NHO Reiseliv

Parat har brutt forhandlingene med NHO Reiseliv om revisjon av riksavtalen, som omfatter Parats medlemmer i hotell-, restaurant og flycateringbransjen.

– Det har vært lite bevegelse, og arbeidsgiversiden har dessverre ikke kommet oss i møte på våre krav. Oppgjøret går nå til mekling, sier Parats forhandlingssjef Turid Svendsen.

Blant Parats krav i forhandlingene for medlemmer på riksavtalen er generelle kronetillegg, lavlønnstillegg, økning i personlige tillegg, økning av satsene for arbeid på kveld, natt og helg og økning av minstelønnssatsene.

Parat har medlemmer blant annet på Grand Hotel Oslo, Oslo Plaza, Holmenkollen Park Hotel, Hotel Amerikalinjen, Peppes, Gate Gourmet, Select servicepartner, Newrest, og ISS som følger riksavtalen. Blir det ikke enighet i den kommende meklingen, kan Parat-medlemmer i disse og andre virksomhetene bli tatt ut i streik.

Parat er en partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon tilsluttet Yrkesorganisasjonenes sentralforbund (YS) med over 40 000 medlemmer i alle sektorer i arbeidslivet, og i de fleste yrker og bransjer.