Slik unngår du både bilkøen og ladekøen i påskeutfarten

Det er mange som skal ut på veien i påsken og da blir det fort kø både på veiene og ladeplassene. - Tenk alternativt om tidspunktet du reiser på, da unngår du køer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er kun noen få timer det er kø på utfartsdagene i påsken. Velg et tidspunkt der ikke alle andre er ute på vei til påskeferie. NAF

Onsdag før helligdagene i påsken er en stor utfartsdag. Det kan gi økt press på veiene og ladeplassene. Statens vegvesens tall viser at trafikktoppen ut av byene er mellom klokken 12 og 14 onsdagen før skjærtorsdag.

- Vi er flokkdyr og har en tendens til å legge ut på ferieturen samtidig. Onsdag før påske er det stort trykk på veiene ut fra de største byene, sier Sødal. - Velg et annet tidspunkt enn alle andre, så slipper du å starte ferien i kø, fortsetter han.

Stadig flere ladere for elbil bygges langs veiene og dekningen er bra i store deler av Norge. Likevel blir det stort press på en del ladeplasser på store utfartsdager.

- Det er flere måter å unngå ladekøen på. En ting er det samme som for bilkø, nemlig å reise utenom utfartsdagene. En annen måte å unngå ladekø på, er å velge ladere utenom ladeplassene med mest trafikk, sier Sødal.

For det er nemlig på mange av de største ladeplassene det blir ladekø. Det er mange som sikter seg inn på disse og det kan føre til stort press på utfartsdagene.

- Det ligger ladestasjoner i tettsteder langs hovedveiene. Der er det sjelden mye folk. Så et tips er å ta en kort avstikker fra hovedveien for å lade, sier NAF-rådgiveren. - Riktignok kan det hende ladingen går noe tregere da, men uten kø taper du ikke tid på det. I tillegg får du sett et sted som du ikke ville stoppet ved ellers, sier Nils Sødal.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.