Brannsikker påske for barn

Mange påskeaktiviteter involverer ild og varme. Dette gir økt fare for brannskader hos barn, men mange av skadene kan unngås.

Bildet er av to barn som står ved et brennende bål i skogen.
Stocksnap Pixabay

Sol i fjeset, bål, pølsegrilling eller en kopp varm kakao. Enten langs skisporet, i naturen, campingvogna eller ved husveggen. Påsken er en tid for glede og moro, men det er også viktig å huske på brannsikkerheten – spesielt når det kommer til aktiviteter med barna.

Barn er nemlig spesielt utsatt for brannskader. Derfor ønsker Brannvernforeningen å minne alle om viktigheten av å ta forholdsregler for å unngå slike skader i påsken – både for store og små.

Forebygging av brannskader

Hvert år blir 10.000 - 15.000 personer i Norge behandlet for brannskader på legevakt, fastlege eller sykehus, ifølge Helsedirektoratet. Barn i alderen 0 til 9 år er betydelig overrepresentert i denne statistikken.

– En populær aktivitet i påsken er å tenne bål. Kombinasjonen barn og bål går helt fint, om man er forsiktig og tar sine forholdsregler. Det dreier seg blant annet om trygg avstand, og ikke minst hele tiden ha oppsyn med barna og bålet, sier Tor Erik Skaar. Han er kommunikasjonsrådgiver i Brannvernforeningen.

Skaar forteller at det er overraskende fort gjort for barn å komme for nære et bål, en grill eller en primus med enten med fingrene eller lettantennelige klær. Videre bør folk være ekstra forsiktig med varme drikker som kaffe, te eller varm kakao, og sørge for at de er plassert utenfor barnas rekkevidde. Bruk gjerne kopper eller krus med lokk for å unngå skolding.

– Varme kjeler i forbindelse med matlaging, vannkokere og varmt vann i springen er også noe du bør være ekstra oppmerksom på. Vi ber derfor om at foreldre og besteforeldre har et ekstra fokus på dette i påsken, sier Skaar.

Om uhellet likevel er ute, er det viktig med umiddelbar kjøling. Dette kan bidra til å redusere skadeomfanget betydelig.

1. KJØL: Kjøl med rundt 20 graders vann i omtrent 20 minutter. Sørg for at pasienten ikke fryser ved å dekke til resten av kroppen med tepper eller lignende.
  2. VARSLE: Ved mistanke om alvorlig brannskade, ring 113 eller lokal legevakt på 116 117. Husk at brannskader kan være mer alvorlig enn det ser ut til.
  3. TILDEKK: Dekk til det utsatte område med for eksempel bandasjer eller håndklær. IKKE bruk aloe vera eller andre kremer på alvorlige brannskader kort tid etter ulykken.

Brannvernforeningen samarbeider med Norsk forening for brannskadde i et felles informasjonsprosjekt under navnet: Sky ilden

Om oss

7. november 2023 er det 100 år siden Brannvernforeningen ble grunnlagt. Med visjonen brannvern for alle og målet om at ingen skal omkomme i brann, har Brannvernforeningen vært en pådriver for økt brannsikkerhet i Norge siden 1923.

Gjennom 100 år har Brannvernforeningen jobbet for å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon og mot ulykker med farlig stoff. Som en ideell og uavhengig stiftelse, samarbeider vi tett med myndigheter, brannvesen, forsikring og andre sentrale aktører mot de samme målene.

Kunnskap og bevissthet om brannvern bidrar til å redde liv, miljø og verdier. Derfor er Brannvernforeningens viktigste oppgave å forebygge branner gjennom å opplyse om hvilke tiltak den enkelte kan gjøre for å unngå brann, samt tilføring av kompetanse og informasjon om hvorfor branner oppstår.

Brannvernforeningen er organisert som en selveid privat stiftelse, som arbeider ut fra et ideelt formål. Alle inntekter går til brannforebyggende arbeid og videreutvikling av organisasjonen.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brannvernforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Nordmenn lader mye19.9.2023 07:48:00 CEST | Pressemelding

Vi omgir oss med stadig flere bruksgjenstander i hverdagen som behøver jevnlig lading. I en undersøkelse gjennomført av Kantar i forbindelse med Brannvernuka 2023, kommer det frem at norske husholdninger i snitt har 12 ladere, for alt fra mobiltelefoner og nettbrett, til el-sparkesykler og verktøy. Det store omfanget viser med all tydelighet hvor viktig det er å ha et bevisst forhold til hvor og hvordan du lader. – Mange nordmenn har et stort antall batteridrevne enheter i daglig bruk i hjemmet og på hytta. Vi blir derfor ikke overrasket om det reelle antallet ladere er høyere enn det undersøkelsen viser, sier administrerende direktør i Brannvernforeningen, Rolf Søtorp, og fortsetter; – Med så mange ladere og enheter som bruker batteri, er det helt avgjørende at man har et bevisst forhold til hva som kan skape potensielt farlige situasjoner i hjemmet. Skader i utstyret eller feil bruk kan resultere i branntilløp eller brann. Ladevettreglene, som ble lansert i 2021, gir god veiledning t