Brannsikker jul

Det nærmer seg høytid med julefeiring, sosialt samvær, innekos og hygge med levende lys og fyr i peisen. Samtidig er det slik at vintermånedene desember og januar topper statistikken over antall boligbranner og per 7. januar 2023 har dessverre 26 mennesker omkommet i brann.

Tenk brannsikkert under årets julehøytid
Tenk brannsikkert under årets julehøytid Shutterstock

Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap viser at brannvesenet har rykket ut til over 1500 boligbranner så langt i år.

– Når vinteren kommer øker vår adferd potensialet for brann og vi er nå inne i høysesongen for boligbranner, advarer administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen.

Han ber nå alle landets husstander om å sette brannsikkerheten høyt på dagsordenen i ukene fremover, både før og under og etter feiringen av jul og nyttår.

– Det aller viktigste rådet er å være våken og til stede når du bruker levende lys, lager mat og bruker elektriske apparater som tørketrommel og vaskemaskin. Særlig er bruk av levende lys og røyking risikofaktorer og vi anbefaler å bruke LED «stearinlys» og ha et stort glass med vann stående der man røyker. Fungerende røykvarslere er en selvfølge sammen med at du har slokkeutstyr og vet hvordan du skal bruke det, sier Søtorp.

Feil bruk av elektrisk utstyr og utstrakt bruk av skjøteledninger er typiske brannfeller vi må unngå.

– Når du skal ta i bruk julebelysningen er det viktig å være oppmerksom. Sjekk at det ikke er skade på ledninger, misfarging på elektriske artikler, lys, støpsler og kontakter. Finner du feil så så må du ikke ta artikkelen i bruk, anbefaler Søtorp.

Det har blitt vanlig med fine juledekorasjoner med lys, men brennbart materiale og levende lys er en farlig kombinasjon.

– Mose, kvister og kongler tar fort fyr og brenner godt og må ikke brukes sammen med levende lys. Vi anbefaler vi LED-lys i slike dekorasjoner, sier Søtorp, som påpeker at uforsiktig bruk av levende lys og glemte kokeplater ved matlaging på komfyren er samlet sett årsak til svært mange utrykninger fra brannvesenet og mange branntilløp.

– Regel nummer en er derfor å aldri gå fra levende lys. Den som tenner lyset, bør også ta ansvar for å slokke det. Lysene må dessuten plasseres i lysestaker av ubrennbart materiale og stå på ubrennbart underlag, med god avstand til gardiner og annet brannbart, understreker Søtorp.

Kilde: Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for de siste fem årene viser at det brenner mer i desember og januar enn ellers i året. Det brenner mer i bygninger og er flere branntilløp knyttet til komfyr i desember enn gjennomsnittet.

Nordmenn lader mye19.9.2023 07:48:00 CEST | Pressemelding

Vi omgir oss med stadig flere bruksgjenstander i hverdagen som behøver jevnlig lading. I en undersøkelse gjennomført av Kantar i forbindelse med Brannvernuka 2023, kommer det frem at norske husholdninger i snitt har 12 ladere, for alt fra mobiltelefoner og nettbrett, til el-sparkesykler og verktøy. Det store omfanget viser med all tydelighet hvor viktig det er å ha et bevisst forhold til hvor og hvordan du lader. – Mange nordmenn har et stort antall batteridrevne enheter i daglig bruk i hjemmet og på hytta. Vi blir derfor ikke overrasket om det reelle antallet ladere er høyere enn det undersøkelsen viser, sier administrerende direktør i Brannvernforeningen, Rolf Søtorp, og fortsetter; – Med så mange ladere og enheter som bruker batteri, er det helt avgjørende at man har et bevisst forhold til hva som kan skape potensielt farlige situasjoner i hjemmet. Skader i utstyret eller feil bruk kan resultere i branntilløp eller brann. Ladevettreglene, som ble lansert i 2021, gir god veiledning t