Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
– Ved tilsyn ble det avdekket at mobilkunder har blitt fakturert mellom 23-59 kroner per samtale for å ringe femsifrede nummer som overførte dem til nærmeste taxisentral. I 2022 ble det ringt i overkant av tre hundre tusen slike samtaler, noe som betyr at kundene samlet har betalt flere millioner for mye for tjenesten de har benyttet, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.
Det er mobilselskapet ditt som er ansvarlig for at du faktureres riktig, og regelverket sier at anrop til femsifrede nummer ikke skal koste mer enn anrop til et vanlig mobilnummer.
Nå må tre bedrifter som står bak taxisentraltjenestene, Cloudy AS, Teleweb AS og Infoservice AS betale 100 000 kroner hver i overtredelsesgebyr. Faktureringen har skjedd gjennom faktureringsselskapet Strex, som eies av Telenor, Telia og Ice. Disse bøtelegges også med henholdsvis 500 000, 450 000 og 150 000 kroner.
– Det er viktig at vi som forbrukere har tillit til de digitale tjenestene. Nkom har en viktig rolle ved å bidra til at regelverket overholdes, og at ekomtjenestene prises på lovlig vis. Et overtredelsesgebyr understreker hvor viktig myndighetene mener det er at aktørene i bransjen følger reglene, sier Vollstad.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom