Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.

– Ved tilsyn ble det avdekket at mobilkunder har blitt fakturert mellom 23-59 kroner per samtale for å ringe femsifrede nummer som overførte dem til nærmeste taxisentral. I 2022 ble det ringt i overkant av tre hundre tusen slike samtaler, noe som betyr at kundene samlet har betalt flere millioner for mye for tjenesten de har benyttet, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.
Det er mobilselskapet ditt som er ansvarlig for at du faktureres riktig, og regelverket sier at anrop til femsifrede nummer ikke skal koste mer enn anrop til et vanlig mobilnummer.
Nå må tre bedrifter som står bak taxisentraltjenestene, Cloudy AS, Teleweb AS og Infoservice AS betale 100 000 kroner hver i overtredelsesgebyr. Faktureringen har skjedd gjennom faktureringsselskapet Strex, som eies av Telenor, Telia og Ice. Disse bøtelegges også med henholdsvis 500 000, 450 000 og 150 000 kroner.
– Det er viktig at vi som forbrukere har tillit til de digitale tjenestene. Nkom har en viktig rolle ved å bidra til at regelverket overholdes, og at ekomtjenestene prises på lovlig vis. Et overtredelsesgebyr understreker hvor viktig myndighetene mener det er at aktørene i bransjen følger reglene, sier Vollstad.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Svindelekspert advarer mot grov nettutpressing2.9.2025 09:30:30 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og politiet ber foreldre være på vakt mot en urovekkende svindeltrend.
Slutt for bredbånd i kobbernettet: Sikre deg et alternativ nå27.8.2025 12:05:25 CEST | Pressemelding
Etter 170 år i drift stenger Telenor kobbernettet for godt i Norge.
Nye målinger viser nå ingen tegn til GPS-forstyrrelser i Barentshavet22.8.2025 08:55:30 CEST | Pressemelding
Etter flere rapporter om GPS-forstyrrelser i Barentshavet i august, har Nkom nå gjort egne målinger i området.
Nkom på Arendalsuka 20256.8.2025 09:22:19 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens og trygghet på nett er et par av temaene vi setter på agendaen under Arendalsuka 2025. I tillegg skal vi grille digitaliseringsministeren.
Svindeltrender du må passe deg for i sommer9.7.2025 12:05:11 CEST | Pressemelding
Svindlerne blir stadig mer utspekulerte i sine forsøk på å lokke deg i fella. Anti-svindeleksperten advarer særlig mot tre svindeltrender nå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom