Patentstyret og Helsedirektoratet lanserer verktøykasse for immaterielle verdier

Verktøykassen inneholder sjekklister og videoer om hvordan ivareta immaterielle verdier og rettigheter, som patent, varemerke og design, i offentlige anskaffelser. Verktøyet er gratis, og kan også brukes i andre sektorer enn helse.

Fungerende divisjonsdirektør strategi i Helsedirektoratet, Siv Ingebrigtsen, og avdelingsdirektør for kommunikasjon og kunnskap i Patentstyret, Elisabet Mæland Fosse. Helsedirektoratet/Silje Mæland Fosse/Patentstyret

– Vi ønsker at dette skal bli ressurssider for alle som deltar i offentlige innkjøpsprosesser, både innkjøpere og leverandører. Målet er å bidra til økt kompetanse om immaterielle verdier slik at offentlig sektor og næringsliv hver for seg og i fellesskap gjør gode valg i ulike former for samarbeid og innkjøp, sier avdelingsdirektør for kommunikasjon og kunnskap i Patentstyret, Elisabet Mæland Fosse.

Ønsker å styrke helse-samarbeidet

Det var det tidligere Direktoratet for e-helse, nå Helsedirektoratet, som først tok initiativet til å samarbeide med Patentstyret om å øke kunnskapen om og skape mer oppmerksomhet om immaterielle rettigheter og verdier.

– Gjennom arbeidet vårt for å styrke samarbeidet mellom helse- og omsorgstjenesten og leverandørene i helsenæringen, har immaterielle rettigheter pekt seg ut som et av flere viktige innsatsområder, sier Siv Ingebrigtsen, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Temaet løftes også frem i regjeringens Veikart for helsenæringen

– Digitalisering er nødvendig for å sikre bærekraften i helse og omsorgstjenesten. Det er også viktig for å gi helsepersonell gode arbeidsverktøy og innbyggerne gode tjenester. Teknologien er det leverandørene i helsenæringen som står for. Da trenger næringen gode rammevilkår. Derfor har vi gått sammen med Patentstyret som fagekspertise på immaterielle rettigheter, sier Siv Ingebrigtsen.

Kan brukes av flere

Undersøkelser fra både Patentstyret og Helsedirektoratet viser at det er behov for å styrke samarbeidet mellom aktørene på e-helsefeltet, og økt kunnskap om immaterielle rettigheter er et tiltakene.

Selv om ideen kom fra helseteknologi-området, er sjekklistene og videoene laget slik at det også kan brukes innenfor andre sektorer. I tillegg til innkjøpere og leverandører, er det også laget for investorer. Alt ligger fritt tilgjengelig på Patentstyrets nettsider.

–  Det er et behov for økt generell bevissthet rundt hvor viktig de immaterielle verdiene er for leverandørselskapene, understreker Patentstyrets Elisabet Mæland Fosse.

– Helt avgjørende

Målet med dette arbeidet er ikke bare å gi praktisk veiledning og støtte til de som konkret jobber med anskaffelser, men også øke kunnskapen om temaet blant ledere og beslutningstakere.

– Særlig innen teknologibedrifter kan immaterielle verdier, som for eksempel patenter, utgjøre en stor del av selskapets verdi. For bedriftene er det helt avgjørende å både beskytte og forvalte disse verdiene på en god måte, sier Patentstyrets Mæland Fosse.

Se verktøykassa her!

Om oss