DERTOUR Foundation fyller 10 år!

Organisasjonen feirer et tiår med global innvirkning og innflytelsesrike samarbeid.

DERTOUR Foundation, den ideelle organisasjonen grunnlagt av DERTOUR Group som Apollo er en stolt del av, markerer i år et tiår med globale initiativer og dermed sin første store milepæl. Til ære for jubileet lanserer DERTOUR Foundation initiativet «10 år – 10 ansikter», som vil løfte frem historier og samarbeid fra flere av prosjektene organisasjonen støtter.

- Denne milepælen er en påminnelse om det harde arbeidet og engasjementet til alle involverte, og den innvirkningen disse prosjektene har hatt på andres liv. Ved å feire stiftelsens 10-årsjubileum, minnes vi et tiår med positiv endring, fruktbare samarbeid og en mulighet til å gjøre en virkelig forskjell i samfunn over hele verden. Vi gleder oss til å dele disse historiene og inspirere andre til å gjøre en innvirkning, sier Laura Steden, direktør for bærekraft og samfunnsansvar i DERTOUR Group.

Et tiår med prestasjoner

DERTOUR Foundation jobber strategisk og målrettet mot et mer bærekraftig reiseliv. I dag finansierer organisasjonen hele 97 ulike prosjekter fordelt på 28 land og 5 kontinenter, hvor majoriteten retter seg mot å styrke lokalbefolkningen, redusere fattigdom og ulikhet, beskytte naturlige habitat og ikke minst fremme dyrevelferd.

Eksempelvis har DERTOUR Foundation det siste tiåret bygget og utstyrt over 70 skoler globalt, med hjelp av lokale partnere. Andre høydepunkter inkluderer opplæringsprogrammer som Pimali, Smiling Gecki, Africa Amini og KOTO – som jobber mot lovende fremtider for unge.

En stor andel av organisasjonens prosjekter omfatter også naturvern og dyrevelferd. Gjennom årene har DERTOUR Foundation samarbeidet med flere anerkjente dyrevernorganisasjoner og lokale partnere for å beskytte naturlige habitat og dyr mot mulige konsekvenser av turisme. Et eksempel er Lipsi Marine Mammal Center i Hellas, som fungerer som et fristed for syv seler, 30 skilpadder og 10 delfiner. Andre prosjekter inkluderer Bush Babies-initiativet, som bevisstgjør barn for miljøundervisning rundt Kruger nasjonalpark og Black Mambas – hvor unge kvinner blir opplært i kampen mot krypskyting.

- Mens DERTOUR Foundations internasjonale tilstedeværelse utvides, gjør også den innvirkning det – noe som gjør at vi kan nå enda flere mennesker, på enda flere steder, med enda større verdi. For oss er det ingen større motivasjon enn å fortsette å bruke turismens økonomiske kraft til å beskytte og bevare mangfoldet, fremme økonomisk utvikling og bekjempe fattigdom, sier Leif Vase Larsen, CEO i DERTOUR og nestleder i DERTOUR Foundation.

Les mer om DERTOUR Foundation og prosjektene stiftelsen støtter her.

Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.