Alchemist flytter ut i rommet: Verdens første stratosfæriske spiseopplevelse

Den anerkjente michelinkokken Rasmus Munk som driver Alcemist i København, er kjent for sine spektakulære prosjekter, denne gang med verdens første stratosfæriske spiseoplevelse ombord på Spaceship Neptune.

VERDENS FØRSTE ROMRESTAURANT: Alchemist flytter ut i rommet og serverer verdens første stratosfæriske spiseopplevelse Rasmus Munk by Jonathan Hedrick

I 2025 legger Rasmus Munk ut på en reise til stratosfæren. I samarbeid med to amerikanske selskaper skal Alchemist-kokken skape en helhetlig spiseopplevelse om bord på Space Perspectives romkapsel Neptune. Seks passasjerer vil skape verdenshistorie ved å nyte sitt livs måltid på den ytre kanten av jordens atmosfære. Kapselen forventes å lette fra Floridas kyst i 2025, og prisen for å bli med på eventyret starter på 3,5 millioner danske kroner. Alt overskuddet fra ekspedisjonen doneres til Space Prize Foundation, som fremmer likestilling innen romvitenskap og teknologi.

På restauranten Alchemist i København utfolder Rasmus Munk sin filosofi om "en holistisk spiseopplevelse", som fusjonerer kunst, visuell teknologi, musikk og vitenskap i ønsket om å forandre verden gjennom gastronomi.

Denne tilnærmingen har fanget oppmerksomheten til de amerikanske selskapene SpaceVIP og Space Perspective, som nå samarbeider med Michelinkokken for å arrangere verdens første helhetlige spiseopplevelse i rommet, om bord på verdens første CO2-nøytrale romkapsel.

- Jeg er dypt fascinert av rommet, og det var på en skoletur fra Randers til Planetariet i København at jeg for første gang opplevde følelsen av å bli forflyttet til en helt annen verden. Det ble senere en inspirasjon til å skape Alchemist-opplevelsen i og rundt en planetariumskuppel. Muligheten til å skape en stratosfærisk gastronomisk opplevelse sammen med verdens ledende eksperter innen vitenskap og design føles helt vilt og samtidig logisk, merkelig nok, sier Rasmus Munk.

Middagen serveres 30 km over jordens overflate om bord på Spaceship Neptune, en CO2-nøytral romkapsel som løftes av en gigantisk hydrogenfylt "SpaceBalloon", utviklet av NASA, i stedet for raketter. Passasjerene som vil nyte måltidet til synet av soloppgangen over jordens krumning, trenger ingen spesiell opplæring eller utstyr, da lufttrykket i romkapselen er det samme som i et passasjerfly. Opplevelsen varer i 6 timer fra kapselen letter fra et skip utenfor Floridas kyst til den lander i havet, hvor den blir plukket opp.

Romskipet Neptune er en del av en større innsats for å fremme romturisme, og kapselen er nettopp ferdigbygget av Space Perspective, som har som mål å gjøre rommet mer tilgjengelig for en bredere gruppe mennesker. Testflyvningene starter i april.

Astronauter som er ute i rommet forteller ofte at synet av vår planet mot det uendelige mørke universet som bakteppe fremhever samhørigheten mellom alle levende vesener og skaper en forståelse for at vi bare har ett felles hjem. Fenomenet kalles "The Overview Effect".

I tillegg til å gjøre CO2-nøytrale romreiser mulige, vil Space Perspective også bidra til klimavitenskapen med løpende atmosfæriske data og partnerskap med forskjellige NGO-er.

– Sammenlignet med universet er vår planet bare et lite støvkorn, men den rommer hele vår historie og fremtid. Det er ingen andre steder å flytte til – så vi er nødt til å ta vare på den og se hele jorden som en helhet. Dette er de samme tankene som vi formidler på Alchemist med en helhetlig tilnærming, men jeg tror budskapet vil bli enda sterkere i denne unike settingen, sier Rasmus Munk.

SpaceVIP er en eksklusiv reisearrangør spesialisert på rom- og romrelaterte opplevelser, med formål om å inspirere den neste generasjonen av private astronauter. Virksomhetens grunnlegger, Roman Chiporukha, har de siste årene spesialisert seg på romreiser.

– Dette banebrytende kulinariske eventyret representerer et historisk øyeblikk. Jeg håper at ekspedisjonen vil være med på å omdefinere ikke bare privat romforskning, men også begrepet fine dining, sier Roman Chiporukha, grunnlegger av SpaceVIP.

På Refshaleøen i København har Rasmus og teamet på Alchemist nettopp begynt å utvikle opplevelsen og menyen for romreisen. Det er ennå ingen ferdige retter å vise frem, men det overordnede konseptet blir å skape en gastronomisk tolkning av de siste 60 års romforskning og den innvirkningen den har hatt på samfunnet – både på et vitenskapelig og filosofisk plan.

Last ned flere bilder her: ALCHEMIST ALCHEMIST (filecamp.com)

Bilder

Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Dronning Margrethe fortsetter sitt kunstneriske virke14.3.2024 12:10:43 CET | Pressemelding

Denne sommeren markerer den niende gangen Dronning Margrethe tar på seg oppgaven med å designe scenografien og kostymene til en ballettforestilling som settes opp i Tivoli mitt i København. Forestillingen er basert på Hans Christian Andersens fortelling "Kloss Hans", med den anerkjente komponisten og dirigenten Philip Faber. Den prisbelønte koreografen og solisten fra Den Kongelige Danske Ballett, Tobias Praetorius, har ansvaret for koreografien. Balletten har premiere den 22. juni 2024 på Tivolis Pantomimeteater.