Dance With A Stranger ute med ny musikk etter 17 år!

Dance With A Stranger, et av Norges mestselgende band gjennom tidene, fyller 40 år i 2024! Jubileet skal feires gjennom hele året med jubileumskonserter og ny musikk! Ny singel "Great Wheel's Turning" er ute i dag.

Foto: Mona Nordøy

Det har gått hele 17 år siden sist det kom ny musikk fra bandet, og nå er de klare til å ta lytterne tilbake til det klassiske DWAS-soundet.

– Siden det er 40 års jubileum ville vi feire med et par nye låter. Både for egen del, men først og fremst ville vi gi noe tilbake til fansen som har fulgt oss i alle år, sier bandet

Innnspillingene er blitt en bemerkelsesverdig gjenforening med originalmedlemmer og sentrale bidragsytere fra bandets storhetstid, inkludert produsent Bjørn Nessjø og programmerer/keys Kjetil Bjerkestrand. De nye låtene er skrevet av Frode Alnæs, som har skrevet all musikken til DWAS, og tekstene er, tradisjonen tro, av Øivind Elgenes (Elg) og Jeff Wasserman.

– Utrolig nok klarte vi å samle gjengen som var med på de aller første platene. Følelsen av å gå tilbake til røttene og jobbe med våre opprinnelige kreative krefter var uvurderlig for oss.

En ekstraordinær overraskelse for fansen er involveringen av deres gamle korister fra New York, Vaneese Thomas, Angela Clemmons Patrick, og Darryl Tookes. Disse dyktige vokalistene er kjent for sitt samarbeid med musikalske legender som Aretha Franklin og Bruce Springsteen.

Med imponerende 40 år på veien har Dance With A Stranger bevart sitt massive publikum og popularitet, og er kjent for sin musikalitet, spilleglede og energi. Deres første album i 1987, belønnet med Spellemannspris, ledet til et gjennombrudd i 1988 med "Everyone Needs A Friend". Bandet, bestående av Frode Alnæs, Øivind "Elg" Elgenes, Bjørn Jenssen og avdøde Yngve Moe, har utgitt åtte album, vunnet tre Spellemannspriser, og toppet VG-lista med flere hits. Med sitt særegne lydbilde inspirert av blues, jazz, soul, rock og pop, er de regnet som et av Norges beste liveband. I 2024 blir det stor aktivitet på festivalsommeren og feiring av jubileet med konserter i september, sammen med slippet av de to nye singlene.

Foreløpig turnéliste 2024:

Fredag 3. mai: Balejazz.
Lørdag 4. mai: Maijazz, Stavanger.
Fredag 31. mai: Namsos.
Søndag 2. juni: Norsk Radiomuseum, Selbu.
Lørdag 8. juni: Neset Gård, Rauland.
Lørdag 15. juni: Byfesten Lillestrøm.
Torsdag 20. juni: Over Oslo.
Fredag 21. juni: Nidarosblues.
Fredag 28. juni: Tahitifestivalen.
Lørdag 29. juni: TBA.
Onsdag 17. juli: Moldejazz.
Fredag 19. juli: Alsvåg, Øksnes.
Fredag 26. juli: Canal Street, Arendal.
Lørdag 27. juli: TBA.
Lørdag 3. august: Gressvikfestivalen, Fredrikstad.
Fredag 9. august: Skalldyrfestivalen, Mandal.
Lørdag 10. august: Laavfest, Ålesund.
Fredag 30. august: TBA.
Lørdag 31. august: Førde.
Fredag 6. september: Svømmehallen, Bodø.
Lørdag 7. september: Meyergården, Mo i Rana.
Fredag 13. september: Byscenen, Trondheim.
Lørdag 14 september: Byscenen, Trondheim: Utsolgt!
Fredag 20. september: Rockefeller, Oslo. Utsolgt!
Lørdag 21. september: Rockefeller, Oslo.
Torsdag 26. september: TBA.
Fredag 27. september: TBA.
Lørdag 28. september: Røkeriet, UFS Bergen.

Foto: Mona Nordøy
Great Wheel's Turning - Cover