Den Norske Opera & Ballett

Nå kommer siste verk i Nasjonalballettens Ibsen-trilogi

Marit Moum Aunes Ibsen-balletter er blant Nasjonalballettens største suksesser. I siste del av Ibsen-trilogien danses familiedramaet om livsløgnen: Vildanden har urpremiere på Operaens hovedscene 14. mars.

Grete Sofie Borud Nybakken (t.v.) danser rollen som villanden, mens Julie Petanova er Hedvig når Marit Moum Aunes Vildanden har premiere i Operaen 14. mars. Foto: Erik Berg

Nasjonalballettens husregissør Marit Moum Aune har skapt signaturverk for kompaniet med Ghosts – Ibsens Gengangere (2014), som hun lagde sammen med Cina Espejord, og Hedda Gabler (2017). Når teppet går opp for Vildanden, er Moum Aunes Ibsen-trilogi komplett.

– Vi setter opp Vildanden for å forske i det å være menneske, forteller Marit Moum Aune, – ikke minst å vise barnets utrolige avhengighet av de voksne for å kunne bli bygd som menneske. Dette er en overskrift for alle de tre Ibsen-ballettene: Det er farlig å være barn i Ibsens stykker.

Ghosts – Ibsens Gengangere og Hedda Gabler er blant Nasjonalballettens største suksesser, og har begeistret publikum og kritikere i Paris, Moskva, Houston, Berlin, Wien, Shanghai og Hongkong, i tillegg til Oslo.

Allerede er det internasjonal interesse for Vildanden. Det franske produksjonsselskapet Elzévir Films filmer en TV-versjon av verket, slik Moum Aunes foregående Ibsen-balletter også har blitt filmet for TV og DVD.

Et kammerspill i storformat

I Vildanden er det familiedramaet om livsløgnen som danses. På ethvert loft skjuler det seg familiehemmeligheter, og innerst på loftet hos familien Ekdal gjemmes det aller mest dyrebare: en skadeskutt villand med brukket vinge.

Hjalmar Ekdal, husets herre, er besatt av anden – og ellers av å holde familiens fasade oppe. Unge Hedvig ønsker seg mest av alt sin fars oppmerksomhet. Hun blir gradvis blind, men samtidig ser hun mer og mer – av klasseskiller, illusjoner, livsløgner og de voksnes svik.

Musikk av Nils Petter Molvær

Parallelt med at balletten utvikles, skriver komponist og musiker Nils Petter Molvær musikken. Molvær står også bak musikken til resten av Ibsen-trilogien, og vil selv stå på scenen i de åtte forestillingene Vildanden danses i Operaen denne våren.

Moum Aune har med seg scenograf Even Børsum, kostymedesigner Ingrid Nylander og lysdesigner Kristin Bredal og filmfotograf Cecilie Semec på laget.

Nasjonalballettens dansere fyller Hovedscenen, i tillegg til fire dansere fra Nagelhus Schia Productions’ talentsatsing NSP2.

Julie Petanova danser rollen som Hedvig, Anaïs Touret er Gina Ekdal, Silas Henriksen er Hjalmar Ekdal, og Ole Willy Falkhaugen er Grosserer Werle. Som Gregers Werle ser vi Vasilii Tkachenko, rollen som Gamle Ekdal danses av Aarne Kristian Ruutu, Gina Storm-Jensen er Fru Sørby – og Grete Sofie Borud Nybakken fyller tittelrollen som villanden.

For mer informasjon, intervjuavtaler og anmelderbilletter, vennligst kontakt:

Lenker

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett