To tegneserier, fire skapere, en lansering!

15 mars kommer Egmont med en dobbellansering i ordets aller mest bokstavelige forstand! For disse to nye tegneseriene er begge skapt av to kunstnere! Dette feires med en stor tegneseriefest på Serieteket i Oslo den 19 mars!

To nye Nordic manga-bøker kommer i mars, og begge er laget av to kunstnere. «Forbi stjernenes port» er både skrevet, skisset og tegnet av samboerparet Benedicte Luane Kristensen (f. 1993) og Sam Einar Engh Syftestad (f. 1992). Mens «I pappas hode» er skrevet av forfatter Mari Moen Holsve og tegnet av Karoline Grønvik

«Forbi stjernenes port» er første bok i en ny Nordic manga-serie. Denne nye tegneserien byr på action, eventyr, spenning og et helt spesielt vennskap! Det er bare å feste sikkerhetsbeltet og bli med på lese-eventyret.

Actionfylt eventyr!
– Min drøm har alltid vært å skape ting og leve av å tegne og være kreativ, forteller Benedicte Luane Kristensen, som sammen med samboer Sam Einar Engh Syftestad har skapt denne nye serien.

«Forbi stjernenes port» handler om 15 år gamle Paprika, som bor på en øde øy sammen med onkel Oliver. En dag ser hun noe falle fra himmelen og oppdager at gjenstanden er et romskip – med en lilla jente som eneste passasjer. Jenta heter Kaba, og har reist fra sin egen planet for å løse gåten til en lysende stein kalt en «himmelsk safir». I håp om at denne vil lede henne til «Stjernenes port». For myten sier at alle som går gjennom porten, får sitt største ønske oppfylt. Oliver og Paprika legger ut på et spennende eventyr sammen med Kaba for å finne «Stjernenes port». Men de er ikke de eneste som er ute etter å løse mysteriet ...

Inspirert av manga
– Det er ingen hemmelighet at japansk manga er en stor inspirasjonskilde, sier Engh Syftestad, halvparten av det kreative teamet bak «Forbi stjernenes port».
– Og vi har prøvd å hente humor, fortellerteknikk og følelser fra sjangeren. Med «Forbi Stjernenes Port» vil vi prøve å få folk til å føle de samme følelsene vi føler, når vi leser en god manga!Til daglig jobber han på Outland Porsgrunn, samt driver filmselskapet «92 Kopper Kaffe Filmproduksjon». Mens Luane Kristensen er tatovør i Porsgrunn, men jobber også frilans som grafisk designer og illustratør. Samboerne møttes på en fest i 2011, og har i flere år samarbeidet tett med å ferdigstille denne tegneserien sammen. De både skriver, skisser, tegner og fargelegger begge to, så det er vanskelig å se hvor den enes jobbing starter og den andres slutter.

Inspirasjonskilder
Begge de to debuterende serieskaperne trekker fram Eiichiro Oda – personen bak megasuksessen «One Piece», samt George Lucas og alt Star Wars-relatert som inspirasjonskilder. Det samme gjelder for skaperen av «Evangelion», Hideaki Anno, og den amerikanske filmregissøren David Lynch.

– Også jobber jeg veldig bra når jeg hører på musikk mens jeg dikter, sier Engh Syftestad.
– Mange scener fra «Forbi stjernenes port» har blitt skapt fordi jeg har forestilt meg dem, inspirert av følelsene fra musikken jeg hører på, avslutter han.

I pappas hode - en tegneserieroman
Tenk om du kunne se hvordan han hadde det før du ble født Tenk om du kunne forstå hvorfor han er så mutt og lei seg. Akkurat denne reisen opplever søsknene Liam og Cornelia da de plutselig våkner opp inne i hjernen til pappaen sin. Men hvorfor er det så mange ulike pappaer der? Og hvordan kommer man seg egentlig ut igjen ... ?

– Det var faktisk min pappa som introduserte broren min og meg for tegneserier tidlig. Det er noe helt eget med tegneserier; de tilbyr både den private, rolige leseopplevelsen, samtidig som du også får det filmatiske. Sterke visuelle øyeblikk i total stillhet. Det har jeg alltid hatt lyst til å skape, sier forfatter Mari Moen Holsve. Hun legger til at hun ikke er tegner, og derfor har skrevet mange bøker, både fantasy og skrekk.

– Men så ga Egmont meg muligheten til å samarbeide med Karoline om mitt teaterstykke I pappas hode, som hadde ligget i skuffen i flere år. Plutselig ble det pustet liv i en mulighet jeg aldri hadde latt meg selv vurdere -- å få navnet mitt på en tegneserie, sier Moen Holsve.

Ny tegner på laget
Serieskaper og debutant Karoline Grønvik var en av pennene som virkelig imponerte Nordic manga-redaksjonen da hun deltok i konkurransen deres i 2021.
– Med en vakker, følsom og nesten vibrerende strek, var det tydelig at hun kunne gi liv og sterke følelser til hva og hvem som helst. Hun virker rett og slett skapt for Moen Holsves manus, sier redaksjonssjef Tonje Tornes i Egmont.
– Jeg visste jo ikke helt hva jeg gikk inn i da jeg ble spurt om jeg ville være med på prosjektet. Men det var ganske tydelig da jeg fikk prate med Mari, at hun visste hva hun drev med. Det var måten hun fortalte historien til meg på, og at hun stolte på at dette kunne bli noe fint. Jeg kunne liksom se for meg karakterene og enkelte scener i historien. Dessuten har jeg alltid elsket tegneserier. Klart ville jeg bli med å lage dette når jeg fikk sjansen, sier Grønvik.

Feirer med dobbellansering
I boken får hun til og med lov til å portrettere samme mann i flere ulike stadier av livet, samt tegne hvordan det faktisk er å gå rundt inne i hjernen til en person. Forfatter Mari Moen Holsve er ordentlig imponert over Grønviks visuelle løsninger.
– Da jeg så de første tegningene til Karoline, var det som om hun hadde vært i mitt hode også. Hun tolker karakterene og universet så gjennomtenkt og presist, og med en nydelig sårbarhet. Resultatet er over all forventning. Det aller viktigste for meg, som også var motivasjonen da jeg først utviklet historien, er å reflektere rundt følelseslivet vårt. Hvordan ser det ut på innsiden, og hva viser vi til verden utenfor? Alle de ulike sidene og rollene et menneske har som må sjongleres og ivaretas. Hva er best, både for oss selv og de rundt oss? sier Moen Holsve
Snart kan de to serieskaperne holde den fysiske boken i hånden, noe de begge gleder seg veldig til.
– Da skal vi feire! sier Moen Holsve.
Og en feiring blir det den 19. mars på Serieteket i Oslo. Der skal de alle fire snakke om tilblivelsen til «Forbi stjernenes port« og «I pappas hode» kl. 17.30. Vel møtt! Det er åpent for alle!

«Forbi stjernenes port« er skrevet og tegnet av Benedicte Luane Kristensen (f. 1993) og Sam Einar Engh Syftestad (f. 1992). «Forbi stjernenes port» er deres første bok. Begge serieskaperne bor i Skien.
Denne tegneserieromanen er skrevet av den prisvinnende forfatteren Mari Moen Holsve, og nydelig tegnet av debutant Karoline Grønvik.

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.