KGM lanserer elektriske Torres EVX i Europa

Forrige uke ble Torres EVX fra KGM for første gang vist frem i Europa. KGM Norge bekrefter samtidig at Torres EVX kommer til Norge i april.

Dette er første gang KGM viser frem Torres EVX i Europa, og importøren RSA var til stede på arrangementet Steinar Dokken, salgssjef KGM Norge.

KGM er et av de største bilmerkene i Sør-Korea, og har gjennomgått en omfattende fornyelse det siste året. Dette inkluderer nytt navn, ny identitet, lanseringen av innovative modeller og nye eiere.

Elektrisk SUV med romslig plass

Torres EVX er en stor SUV med med som måler 4.715 mm i lengden, 1.890 mm i bredden og 1.735 mm i høyden. Med en akselavstand på 2.680 mm og flatt gulv gir den rikelig med benplass bak. Den kan trekke 1.500 kg hengervekt. Bagasjerommet er på hele 839 liter, og kommer med flere nivåer i bagasjeromsgulv. Den kommer i første omgang med forhjulstrekk.

Torres EVX er den første elektriske modellen fra KGM siden selskapet skiftet navn og eiere.  Den har en tøff og futuristisk front med karakteristiske lysblokk-frontlykter. De aerodynamiske linjene bidrar til både tillatende utseende og maksimal utnyttelse av rekkevidde.

I hjertet av Torres EVX er det banebrytende Blade-batteriet fra BYD, som er utviklet for maksimal sikkerhet og kraft. Batteriet er 73,4 kWh stort, og gir rekkevidde fra 462-630 km (WLTP urban/kombinert).  Med støtte for 3-fas-lading, gir Torres EVX rask og effektiv AC-lading. Den kommer også med Vehicle-to-load-funksjon (V2L), som gjør at batteriet kan levere strøm til eksterne strømapparater via V2L ombordlader.

Batteriet kommer med bransjens lengste batterigaranti på hele 10 år og 1 million kilometer, noe som gir trygghet for kunden. Den kommer med fabrikksgaranti på 170.000 km eller 5 år.

Torres leveres ikke bare på ytelse, men også innen sikkerhet, komfort og materialer. Interiøret gir en luksuriøs opplevelse med høykvalitetsmaterialer og moderne designelementer. Forsetene kommer med både oppvarming og ventilering, mens baksetene kommer med oppvarming. Andre seterad kan vippes til 32,5 grader, noe som gir ekstra komfort på de lange turene. På utstyrslisten finner man blant annet Apple CarPlay, Android Auto, navigasjon, atmosfærelys, en stor dobbel panoramaskjerm, 360graders kamera, elektrisk bakluke.

Også sikkerheten er godt ivaretatt. Torres EVX kommer med åtte airbager, og en fullspekket ADAS-pakke med en lang liste elektronisk sikkerhetsutstyr. Dette inkluderer blant annet filassistent, automatisk filskift og autonom selvstyring.

Kommer til Norge i april

Etter å ha gjort suksess på det Sør-koreanske markedet siden lanseringen i september i fjor, markerer Torres EVX nå sitt europeiske inntog. Dokken forteller at Tores EVX også er på vei til Norge, og at den kan prøvekjøres hos forhandlere allerede i april.

- Vi ser frem til å lansere Torres EVX til Norge – en SUV som vi mener passer perfekt inn i det norske markedet. De første bilene er på vei, og vil være klar for prøvekjøring hos forhandlere allerede i april.

KGM i Norge har det siste året bygget et stort og solid forhandlernettverk som strekker seg over hele landet.

-Vi har tatt inn godt etablerte forhandlere med solid tilstedeværelse i sine distrikter. Vi har troen på at tilgjengelighet og nærhet til kunden er veien til en best mulig kundeopplevelse. I dag teller forhandlernettverket 30 forhandlere, og det vokser stadig.

Torres EVX vil ha en introduksjonspris fra svært konkurransedyktige kr. 429.900.

Om KGM

Bilmerket KGM er et av eldste bilmerkene i Sør-Korea, og ble etablert i 1954. Dette er sammen med Hyundai og Kia en av de tre store bilprodusentene i Sør-Korea. KGM har i siden 1980-tallet utviklet firehjulsdrevne kjøretøy, og er kjent for innovativ teknologi og god kvalitet. KG Group er et koreansk konglomerat med enorme økonomiske muskler, som eier en lang rekke selskaper innen blant annet stålindustri, kjemikalier, mediebransjen, fintech, retail, fornybar energi og logistikk.

Bilmerket har omfattende distribusjon i Europa og resten av verden, og driver nå virksomhet i 126 land.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av KGM i Norge, Sverige og Danmark. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Siden oppstarten har mobilitet og transport vært utgangspunktet gjennom alle selskapets faser.

RSA har i dag hovedkontor i Drammen, og har i tillegg virksomhet i Sverige, Danmark, Finland, Polen, Tyskland og Island. RSA har allerede bygget opp et store forhandlernettverk som strekker seg over hele Nord-Europa med merkene Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, JAC og KGM.

Les mer på rsa.no

Kundenorientierte Zusammenarbeit: RSA Deutschland GmbH schließt Partnerschaft mit Santander Consumer Bank AG6.5.2024 13:07:20 CEST | Pressemelding

Hamburg, Deutschland – April 2024 Die RSA Deutschland GmbH, als Importeur der chinesischen Automarke MAXUS und verantwortlich für die Bundesländer Hamburg, Bremen, Schleswig-Holstein und Niedersachsen, setzt ihren Wachstumskurs fort und freut sich, eine Partnerschaft mit der Santander Consumer Bank AG bekannt zu geben. Das Hauptziel dieser Kooperation besteht darin, den MAXUS-Händlern in Norddeutschland verbesserte Leasing- und Finanzierungsmöglichkeiten für ihre Fahrzeugpalette anzubieten. Hendrik Wilms, Sales & Marketing-Manager der RSA Deutschland GmbH, hob die Bedeutung dieser Zusammenarbeit hervor: 'Die Etablierung dieser Partnerschaft mit der Santander Consumer Bank AG markiert einen bedeutenden Schritt für uns und unterstreicht unsere positive Entwicklung sowie unsere anhaltende Expansionsstrategie. Diese Kooperation wird dazu beitragen, die Präsenz der Marke MAXUS in Norddeutschland zu stärken und unsere Position als führender Anbieter von Elektrofahrzeugen zu festigen. Sowohl