Medietilsynet deler kunnskap om dataspill
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.

Tre av fire 9-18-åringer spiller dataspill i en eller annen form, viser Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2022”. Dataspill er dermed barn og unges største felles fritidsinteresse, til tross for at andelen jenter som spiller gikk ned fra 76 prosent i 2020 til 59 prosent i 2022.
Hvordan gaming kan bli en tryggere og mer inkluderende arena for barn og unge, er tema når Medietilsynet inviterer til kompetanseheving på området dataspill og utenforskap. På et seminar i Oslo 12. mars belyses ulike perspektiver relatert til dataspill, med mål om at fagfolk skal bli bedre rustet til å forstå og kunne hjelpe barn og unge. Tiltaket er en oppfølging av regjeringens nye dataspillstrategi, som understreker behovet for et kompetanseløft i offentlig sektor.
– For at alle barn skal kunne delta i dataspill på en trygg og inkluderende måte, er det viktig med god kompetanse hos voksne som jobber med utsatte barn. Derfor ønsker vi å bidra til et kompetanseløft på dataspillfeltet for denne gruppen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
– Dataspill og dataspillkulturen har mange sterke sider og et enormt potensial som arena for fellesskap. Men dataspillkulturen har også betydelige utfordringer, blant annet med hets, sjikane og trakassering. Å gjøre dataspillkulturen mer inkluderende er et av regjeringens mål på feltet, og dette seminaret er et godt bidrag til dette, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Faren til “Ibelin” kommer
På seminaret kommer seniorforsker Beate Hygen ved NTNU Samfunnsforskning til å legge fram tall fra en ny undersøkelse om gaming og vennskap, ensomhet og åpenhet. Andre innledere er psykologspesialist og spillutvikler Gaute Godager og Marius Ruud, daglig leder i Gamingkontakten, som følger opp unge som isolerer seg gjennom gaming.
Medietilsynet har fått anledning til å vise dokumentarfilmen «Ibelin» på seminaret. Filmen handler om ungdommen Mats Steens digitale liv, som foreldrene først skjønte verdien av etter hans død. På seminaret deltar Mats` far Robert Steen. Han leder også skjermbrukutvalget, som jobber for økt kunnskap om hvordan barn og unges skjermbruk påvirker helse, livskvalitet og oppvekst.
Seminaret er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer 2022-2025. Opptak fra seminaret blir tilgjengelig på Medieilsynets nettside i etterkant av arrangementet.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom