Gangar slipper enda en bangar - "Brobakken" er ute i dag!

Det nye norske folkrockbandet, Gangar, har på kort tid blitt en av Norges største eksportører av folkemusikk. De imponerte stort i høst med debutalbumet «Stubb" - nå er de aktuelle med ny singel og omfattende Australia-turné.

Foto: Chris Casp

Folkemusikk-festbandet Gangar har på kort tid blitt en av Norges største eksportører av Norsk folkemusikk. I høst ga de ut sitt etterlengtede debutalbum, og høstet en rekke gode anmeldelser og mye positiv oppmerksomhet.

Gangar kombinerer norsk folkemusikk med Rock, Metal, og Jazz, og skaper et nytt og spennende musikalsk uttrykk i prosessen. Inspirert av band som AC/DC, Hoven Droven og Meshuggah, gjør Gangar eldgamle melodier tilgjengelig for et allment publikum uten å inngå kompromisser ovenfor tradisjonen. Frontmann og felespiller Mattias Thedens finner melodiene fra gamle opptak, og deretter arrangeres de i fellesskap. Bandmedlemmenes ulike musikalske bakgrunner tilføyer det ekstra kruttet som tar festen til et nytt nivå – og resultatet er en kule av ung energi du sent vil glemme!

I dag slipper de singelen "Brobakken", som runder av deres første musikalske kapittel.

- Brobakken er en reinlender (tror vi) etter Georg Brobakken fra Agder! Vi har lært den fra opptak som vi fant i arkivet i nasjonalbiblioteket, forteller felespiller Mattias Thedens.

Brobakken ble spilt inn i Athletic Sound i Halden i 2022 som en del av studio sessions til Stubb, med tekniker Dag Erik Johansen i studio. Låta er produsert av Gangar selv, og master er gjort av Karl Klaseie ved Øra Mastering.

På singelen spiller saksofonist Oskar Goedvriend Lindberget Bariton Sax, og det er en låt der blåsen virkelig får skinne. Det er flere partier i «Brobakken» der saksofonen dobler basslinja, i tillegg til en lang og jazza bass-solo som den store finalen i låta. Fela for også skinne på en ny måte enn i tidligere utgitte låter. Mattias forteller:

- I denne låta føler jeg også at jeg får vist frem en god del av Old Time Fiddle chopsa mine, som sjeldent passer inn i Gangar-konteksten. Dette er en slått som jeg synes er veldig groovy og kul.

Gangar er et formidabelt live-band og musikken knyttes sammen av et forrykende liveshow fylt av energi, publikums-interaksjon, og dans, som garanterer en kveld av høy musikalsk kvalitet, i tillegg til å få liv i dansefoten til samtlige publikummere. I 2023 hadde Gangar offisiell showcase på Folk Alliance International i Kansas City, USA, og spilte flere konserter og festivaler i Norge, Sverige, Finnland, Tyskland, Italia, og Ungarn.

For øyeblikket er bandet i Australia på en 6-ukers lang turné, der de spiller på store folkfestivaler som Port Fairy Folk Festival, Cobargo Folk Festival og Fairbridge Festival. Frontmann Thedens avslutter:

- Vi slipper denne låta fordi vi er i Australia nå, og ville feire dette store skrittet i karrieren vår med ny musikk! Dette er den første nye låta vi slipper etter debutplata "Stubb", og dette kan kalles en avrunding av "Tre Danser/Stubb fasen" av vår musikalske prosess. Vi er allerede i gang med å skrive ny musikk, og sikter på å begynne på neste plate "sooner rather than later".

Cover