8,5 millioner i tilskudd til kirkekunst

Riksantikvaren har fordelt 6, 5 millioner i tilskudd til konservering av kirkekunst i 2024, og 2 millioner i tilsagn for 2025.

Treskurd i Biri kirke.
Biri kirke får et av de største tilskuddene til kirkekunst for konservering av treskurden. Ingeborg Magerøy, Riksantikvaren.

I 2024 har Riksantikvaren fått inn 31 søknader om tilskudd til konservering av kunst og inventar i kirker. Til sammen søker kirkene om 12,3 millioner kroner, noe som er nesten fire millioner kroner mer enn i fjor. Midlene i tilskuddsordningen har økt med i underkant av tre millioner, og 21 prosjekter får tilskudd. Nesten alle prosjektene får tildelt samme sum som de har søkt om.

–  Kirkene er blant våre fremste kulturminner i Norge, og i flere norske kirker finnes middelalderkunst som er helt unik, også i verdenssammenheng, sier riksantikvar Hanna Geiran. – Søknadene viser bredden i den viktige kirkekunsten vår, og disse tilskuddene handler om å ta vare på noen av våre vakreste skatter for fremtiden.

Riksantikvaren har fått inn søknader om konservering av altertavler og malerier, middelalderskulpturer, kirkeskip, solur og gyllenlærfragmenter, i tillegg andre konservatortjenester som tilstandsvurdering og nødsikring. Antall søknader har økt gradvis fra 10 fra 2020, og frem til over 30 i 2023 og 2024.

–  Dette betyr at flere kirkeeiere ser behovet og at behovet for konservatortjenester for kirkekunst er voksende. Samtidig er fagmiljøene få, sier Geiran. – I tildelingen for 2024 har vi derfor også vektlagt geografisk fordeling, slik at oppdragene kan bidra til vekst av kompetansemiljøer over hele landet.

To kirker får milliontilskudd til kirkekunst over to år

I 2024 går de største tilskuddene til Malvik kirke og Biri kirke. Malvik får et tilsagn for 2025 på hele 1,3 millioner for å konservere altertavlen fra 1673 og to malerier fra 1700-tallet.

– Dette er helt nødvendig for å sikre gjenstandene, kommenterer Geiran, og tilsagnet er basert på en tilstandsundersøkelse av inventaret som ble gjort i 2022.

Biri kirke fra 1777 har en rik utsmykking av treskurd, og en tilstandsundersøkelse i 2023 avdekket et sterkt behov for å stabilisere malingslagene på treskurden, samt konservering av et presteportrett fra 1672. Kirken får 400 000 for 2024, og ytterligere 650 000 i tilsagn for 2025.

Også Lillestrøm kirkelige fellesråd får 900 000 kroner til en systematisk kartlegging og tilstandsanalyse av kunst og inventar i fellesrådets 11 kirker og kapeller.

– Dette mener vi vil gi god kunnskap om verdiene fellesrådet har ansvar for, og det er et viktig initiativ for den videre forvaltningen av kirkekunsten, sier Geiran.

Kirkekunst og inventar vil bli inkludert i tilskuddsordningen fra det nye kirkebevaringsfondet.

Tabell for tildeling

Meland kirke  3000 lysekrone
Lillestrøm kirkelige fellesråd  900 000 tilstandsanalyse av kirkekunst
Til sammen  8 493 894

Stillas og altertavle i Malvik kirke.
Forundersøkelser i Malvik kirke.
Konservering av veggmaleri i kirke.
Firmaet Mur og mer jobbet med konservering av veggmalerier i Iladalen kirke. Dette maleriet av Per Vigeland fikk tilskudd i 2023.
Detalj med hode fra veggmaleri i Iladalen kirke.
Tilskudd til kirkekunst kan gå til konservering av malerier, altertavler, skulpturer med mer.

Om oss

Riksantikvaren er et direktorat underlagt Klima- og miljødepartementet, og vi er departementets rådgiver i alle saker som gjelder kulturminner og kulturmiljø. Riksantikvaren er den overordnete kulturminnemyndigheten og ansvarlig for å sette i verk den nasjonale kulturminnepolitikken. Vi har et faglig ansvar overfor kommunene, fylkeskommunene, Sametinget, Sysselmesteren på Svalbard og forvaltningsmuseene på kulturminnefeltet.