Salget skjøt i været etter TikTok-trend
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
I 2023 så man en økning på 14,4 prosent i salget av cottage cheese blant nordmenn. I 4. kvartal isolert så man så mye som en 35 prosent økning, viser salgstall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Det skjedde i kjølvannet av at kreative oppskrifter med nettopp cottage cheese ble svært populære på TikTok.
Det sosiale mediet har over flere år vært en startstrek for globale og nasjonale trender. Gjennom emneknaggen #FoodTok har millioner hentet inspirasjon og informasjon om mat – noe som på slutten av fjoråret altså bidro til å økte salget av særlig cottage cheese i norske butikker.
I 2023 ble det solgt nesten fem millioner kilo cottage cheese, en økning på over 600 000 kilo fra året før.
Folk bruker meieriproduktet i alt fra middager til kaker og til og med iskremer. Årsaken til den store interessen er tilsynelatende at osten har et lavt fettinnhold og mye proteiner, som er særlig bra hvis man trener og ønsker å bygge muskler.
Terese Glemmige Arnesen, ernæringsrådgiver i Melk.no, mener det er positivt for folkehelsen at et slikt produkt øker i popularitet, spesielt blant unge.
- Cottage cheese er utvilsomt et sunt meieriprodukt siden det er magert, proteinrikt og en kilde til blant annet B-vitaminer, kalsium og fosfor. Kostrådene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, men det er alt for få som klarer å følge dette rådet. Derfor skal vi være glade hver gang sosiale medier får unge mennesker til å spise sunne matvarer, sier ernæringsrådgiveren.
At matvaren har mange ulike bruksmuligheter, og egner seg like godt alene med frukt og bær som i salater eller stavmikset til en dessert, tror ernæringsrådgiveren også bidrar til at det holder seg relevant.
– At cottage cheese har trendet lenge, handler nok mye om kombinasjonen av sunnhet og at det har så mange bruksmuligheter. Dette treffer godt hos unge mennesker som liker å lage mat på sin egen måte. Dette ser vi også internasjonalt ved at #cottagecheese gir enormt mange treff, sier Glemminge Arnesen i Melk.no.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
5 gode grunner til å spise frokost10.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Andelen nordmenn som spiser frokost er fortsatt høy, og det er bra. Det er nemlig mange gode grunner til at det er smart å starte dagen med noe næringsrikt.
5 tips til mindre matsvinn26.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) markerer den internasjonale dagen mot matsvinn, og gir fem råd som kan bidra til at nordmenn kaster mindre mat.
Menn har fått et mer negativt forhold til mat9.9.2024 10:03:16 CEST | Pressemelding
Et økt fokus på hva man bør og ikke bør spise bidrar til at mange mister matgleden. Særlig menns forhold til mat ser ut til å ha endret seg i negativ retning de siste årene. Det viser en ny landsrepresentativ undersøkelse for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Cottage cheese-feberen fortsetter29.8.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av cottage cheese har økt jevnt over tid, men det siste året har salget skutt i været, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Det gjelder særlig i andre kvartal av 2024.
Ferske tall: Helmelk stadig mer populært26.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Første halvår av 2024 har vært bra for melk og meieriprodukter, med en økning i salgsvolumet av samtlige kategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Flere produkter fortsetter å stige i popularitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom