Salget skjøt i været etter TikTok-trend
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.

I 2023 så man en økning på 14,4 prosent i salget av cottage cheese blant nordmenn. I 4. kvartal isolert så man så mye som en 35 prosent økning, viser salgstall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Det skjedde i kjølvannet av at kreative oppskrifter med nettopp cottage cheese ble svært populære på TikTok.
Det sosiale mediet har over flere år vært en startstrek for globale og nasjonale trender. Gjennom emneknaggen #FoodTok har millioner hentet inspirasjon og informasjon om mat – noe som på slutten av fjoråret altså bidro til å økte salget av særlig cottage cheese i norske butikker.
I 2023 ble det solgt nesten fem millioner kilo cottage cheese, en økning på over 600 000 kilo fra året før.
Folk bruker meieriproduktet i alt fra middager til kaker og til og med iskremer. Årsaken til den store interessen er tilsynelatende at osten har et lavt fettinnhold og mye proteiner, som er særlig bra hvis man trener og ønsker å bygge muskler.
Terese Glemmige Arnesen, ernæringsrådgiver i Melk.no, mener det er positivt for folkehelsen at et slikt produkt øker i popularitet, spesielt blant unge.
- Cottage cheese er utvilsomt et sunt meieriprodukt siden det er magert, proteinrikt og en kilde til blant annet B-vitaminer, kalsium og fosfor. Kostrådene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, men det er alt for få som klarer å følge dette rådet. Derfor skal vi være glade hver gang sosiale medier får unge mennesker til å spise sunne matvarer, sier ernæringsrådgiveren.
At matvaren har mange ulike bruksmuligheter, og egner seg like godt alene med frukt og bær som i salater eller stavmikset til en dessert, tror ernæringsrådgiveren også bidrar til at det holder seg relevant.
– At cottage cheese har trendet lenge, handler nok mye om kombinasjonen av sunnhet og at det har så mange bruksmuligheter. Dette treffer godt hos unge mennesker som liker å lage mat på sin egen måte. Dette ser vi også internasjonalt ved at #cottagecheese gir enormt mange treff, sier Glemminge Arnesen i Melk.no.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom