Salget skjøt i været etter TikTok-trend
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.

I 2023 så man en økning på 14,4 prosent i salget av cottage cheese blant nordmenn. I 4. kvartal isolert så man så mye som en 35 prosent økning, viser salgstall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Det skjedde i kjølvannet av at kreative oppskrifter med nettopp cottage cheese ble svært populære på TikTok.
Det sosiale mediet har over flere år vært en startstrek for globale og nasjonale trender. Gjennom emneknaggen #FoodTok har millioner hentet inspirasjon og informasjon om mat – noe som på slutten av fjoråret altså bidro til å økte salget av særlig cottage cheese i norske butikker.
I 2023 ble det solgt nesten fem millioner kilo cottage cheese, en økning på over 600 000 kilo fra året før.
Folk bruker meieriproduktet i alt fra middager til kaker og til og med iskremer. Årsaken til den store interessen er tilsynelatende at osten har et lavt fettinnhold og mye proteiner, som er særlig bra hvis man trener og ønsker å bygge muskler.
Terese Glemmige Arnesen, ernæringsrådgiver i Melk.no, mener det er positivt for folkehelsen at et slikt produkt øker i popularitet, spesielt blant unge.
- Cottage cheese er utvilsomt et sunt meieriprodukt siden det er magert, proteinrikt og en kilde til blant annet B-vitaminer, kalsium og fosfor. Kostrådene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, men det er alt for få som klarer å følge dette rådet. Derfor skal vi være glade hver gang sosiale medier får unge mennesker til å spise sunne matvarer, sier ernæringsrådgiveren.
At matvaren har mange ulike bruksmuligheter, og egner seg like godt alene med frukt og bær som i salater eller stavmikset til en dessert, tror ernæringsrådgiveren også bidrar til at det holder seg relevant.
– At cottage cheese har trendet lenge, handler nok mye om kombinasjonen av sunnhet og at det har så mange bruksmuligheter. Dette treffer godt hos unge mennesker som liker å lage mat på sin egen måte. Dette ser vi også internasjonalt ved at #cottagecheese gir enormt mange treff, sier Glemminge Arnesen i Melk.no.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom