Salget skjøt i været etter TikTok-trend
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
![Cottage cheese-salget skjøt i været i 4. kvartal av 2023](/data/images/public/90026/18055552/5fc46d9d-7cac-4b0e-b731-d3370fbcce9d-w_720.jpg)
I 2023 så man en økning på 14,4 prosent i salget av cottage cheese blant nordmenn. I 4. kvartal isolert så man så mye som en 35 prosent økning, viser salgstall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Det skjedde i kjølvannet av at kreative oppskrifter med nettopp cottage cheese ble svært populære på TikTok.
Det sosiale mediet har over flere år vært en startstrek for globale og nasjonale trender. Gjennom emneknaggen #FoodTok har millioner hentet inspirasjon og informasjon om mat – noe som på slutten av fjoråret altså bidro til å økte salget av særlig cottage cheese i norske butikker.
I 2023 ble det solgt nesten fem millioner kilo cottage cheese, en økning på over 600 000 kilo fra året før.
Folk bruker meieriproduktet i alt fra middager til kaker og til og med iskremer. Årsaken til den store interessen er tilsynelatende at osten har et lavt fettinnhold og mye proteiner, som er særlig bra hvis man trener og ønsker å bygge muskler.
Terese Glemmige Arnesen, ernæringsrådgiver i Melk.no, mener det er positivt for folkehelsen at et slikt produkt øker i popularitet, spesielt blant unge.
- Cottage cheese er utvilsomt et sunt meieriprodukt siden det er magert, proteinrikt og en kilde til blant annet B-vitaminer, kalsium og fosfor. Kostrådene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, men det er alt for få som klarer å følge dette rådet. Derfor skal vi være glade hver gang sosiale medier får unge mennesker til å spise sunne matvarer, sier ernæringsrådgiveren.
At matvaren har mange ulike bruksmuligheter, og egner seg like godt alene med frukt og bær som i salater eller stavmikset til en dessert, tror ernæringsrådgiveren også bidrar til at det holder seg relevant.
– At cottage cheese har trendet lenge, handler nok mye om kombinasjonen av sunnhet og at det har så mange bruksmuligheter. Dette treffer godt hos unge mennesker som liker å lage mat på sin egen måte. Dette ser vi også internasjonalt ved at #cottagecheese gir enormt mange treff, sier Glemminge Arnesen i Melk.no.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
![Cottage cheese-salget skjøt i været i 4. kvartal av 2023](/data/images/public/90026/18055552/5fc46d9d-7cac-4b0e-b731-d3370fbcce9d-w_240.jpg)
![Man så en stor økning i salget av cottage cheese i slutten av 2023.](/data/images/public/90026/18055552/299a2346-3c92-44b2-b4de-4b952a8edcc2-w_240.jpg)
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
![](/data/images/public/90026/18055552/e611b11a-bba5-4516-98ef-aefdfb7225be-w_780.png)
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Dette meieriproduktet haler innpå gulostens popularitet1.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På spørsmål om hva nordmenn ville savnet mest hvis melken skulle blitt borte, er det gulosten som blir nevnt av flest, viser en ny landsrepresentativ undersøkelse. Den har riktignok sterk konkurranse med andreplassen på listen.
Dommen har falt: 4 av 10 vil ha dette til jordbær11.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen kom tidlig i år, og de norske jordbærene har inntatt butikkene tidligere enn ventet. Hva nordmenn nyter bærene sine med varierer, men det finnes én klar folkefavoritt, viser en ny undersøkelse av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Over 200 forskere fra mer enn 30 land er samlet i Bergen5.6.2024 13:31:42 CEST | Pressemelding
Forskere og ostespesialister fra hele verden har denne uken tatt turen til Bergen. Hensikten er å dele den nyeste forskningen og innovasjoner innen osteteknologi, melkekvalitet, ernæring og bærekraft.
Færre heller ut melk etter at merkeordning ble innført5.6.2024 10:56:37 CEST | Pressemelding
Langt færre nordmenn heller ut melk nå enn for syv år siden. Antall husstander som aldri heller ut melk har doblet seg siden 2017, viser en landsrepresentativ undersøkelse fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Dét er godt nytt på verdens miljødag 5. juni.
Skål for verdens melkedag!30.5.2024 12:51:40 CEST | Pressemelding
Lørdag 1. juni feirer vi verdens melkedag, som ble etablert av FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) i 2001. Markeringen er en hyllest til melkens allsidighet, som gir oss næringsrike matvarer som drikkemelk, ost, brunost og yoghurt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom