Kraftig nedgang for byggevarehandelen

Totalt omsatte de norske byggevarekjedene for 57,2 milliarder i 2023. Markedet gikk kraftig tilbake, med 9,6 prosent fra året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige bransjerapport.

Aslaug Koksvik, direktør Virke byggevarehandel.

Det var klart størst fall i byggevaresalget til proffkunder, som står for 66 prosent av den totale byggevarehandelen. Her var nedgangen hele 12 prosent fra året før, men det var også fall i byggevarehusenes salg til privatkunder.

- Dette er alvorlige tall for bransjen, og i tråd med våre prognoser, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke byggevarehandel.

Høye byggekostnader, svakere boligprisutvikling, renteoppgang og generell usikkerhet har bidratt
til kraftig nedgang i byggenæringen. Det reduserer igjen etterspørselen etter byggevarer.

I 2023 ble det gitt igangsettingstillatelse til bygging av drøye 22 800 nye boliger. Det var en nedgang på hele 23,4 prosent fra året før. Nivået var det laveste siden 2010.

- Regjeringen kunne dempet tilbakegangen ved å iverksette byggeprosjekter i offentlig regi, innenfor en ramme som ikke hindrer rentenedgang. I tillegg burde det lanseres sterkere insentiver for energieffektivisering av eksisterende bygg, sier Koksvik.

Hun frykter for de langsiktige konsekvensene av et kraftig fall i byggeaktiviteten, og mener at nedgangen bør sees i sammenheng med knappheten på boliger.

-  Spesielt i storbyene, bygges det alt for få boliger. Prisveksten gjør det vanskelig for folk å finne et sted å bo, til en overkommelig pris. Det skaper også usikkerhet for næringslivet, som ikke får tak i den rette kompetansen. Her kunne myndighetene slått to fluer i en smekk, ved å legge til rette for økt boligbygging og samtidig demme opp for fremtidig boligprisvekst, sier Koksvik.

Virke forventer at 2024 også blir et tøft år for næringen.

-  Selv om vi venter at privatmarkedet for byggevarehandelen snur oppover fra andre halvår i år, tror vi det blir krevende for proffmarkedet også i 2024, sier Koksvik.

Byggevarerapporen for 2023 kan anskaffes her: https://www.virke.no/analyse/statistikk-rapporter/byggevareanalysen/

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.