Lavmål for tog i rute rundt Oslo
Hittil i år har ett av tre pendlertog i Oslo vært forsinket eller innstilt. – Dette har store konsekvenser for de reisende, og det er på tide at pendlerne får kompensasjon når togene ikke går som de skal, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Kun 67,9 prosent av togene i rushtid i Osloområdet har kommet som de skal i årets to første måneder, viser Bane Nors punktlighetsstatistikk.
– Dette er helt uholdbart. Når det legges kraftige restriksjoner på bilkjøring, og folk blir bedt om å reise kollektivt, må tilbudet bli bedre enn i dag, sier Handagard.
Krever automatisk refusjon
NAF mener det bør innføres en pendlergaranti for togpassasjerene i Norge. En slik garanti kan gi de reisende automatisk refusjon hvis togene er forsinket. Forbrukerrådet har beregnet at norske togpassasjerer årlig går glipp av opptil 100 millioner i refusjon.
- Det må stilles tøffere krav til togselskapene, og vi mener en slik pendlergaranti kan være ett slikt virkemiddel. I tillegg er det behov for mer midler til vedlikehold og oppgradering av jernbanen, sier Handagard.
Har vært alternativ til bilen
Hun peker på at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har lovet å få togtilbudet på skinner igjen. I kommende Nasjonal transportplan (NTP) som legges frem før påske, må satsningen på jernbanen sikre at tilbudet blir mer pålitelig. Etterslepet på vedlikehold på jernbanen er nå på om lag 31,1 milliarder kroner, og det har økt.
- For mange som pendler har toget vært et godt alternativ til bilen på hverdagsreisen. Med disse forsinkelsestallene er det ikke slik lenger. Vi har hatt en tøff vinter, men de reisende må kunne vente mye bedre enn dette, sier Handagard.
Slik er systemet i dag
Ved forsinkelser kan man i dag søke 50 prosent refusjon på billetten. På korte strekninger gjelder dette bare hvis toget er mer enn en halv time forsinket. Og man må søke for hver enkelt reise som er forsinket.
- Det er et byråkrati få orker, sier Handagard. - Punktligheten må opp, og pendlerne må få erstatning når togene likevel ikke går som de skal.
NAF mener refusjonen må skje automatisk, for eksempel ved fradrag i prisen på neste periodekort eller ved utbetaling av beløpet ved utløp av periodekortet.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom