Bedre varsling kan redde flere folk og dyr i trafikken
Droner, maskinlæring og varslingssystemer skal hindre trafikkulykker med hjortevilt. Forskere går sammen med Statens vegvesen og gründerbedrift for å se på nye løsninger.

Totalt ble mer enn 73 000 ville hjortedyr påkjørt på veier og jernbaner fra 2018 til 2022, og antallet øker hvert år, viser tall fra Hjorteviltregisteret. Og viltpåkjørsler er ikke bare et trafikksikkerhetsproblem – infrastruktur og vei som vi bygger mer og mer av, fragmenterer leveområdene for elg, hjort og andre dyr.
Viltgjerder - dyrt og inngripende
Av alle tiltak som er prøvd ut for å hindre kollisjoner med dyr, er viltgjerder med viltpassasjer blant de mest effektive. Men gjerdene innebærer også store naturinngrep, og dermed inngrep i dyrenes leveområder. Det kan få utilsiktede konsekvenser.
– Viltgjerdene blir barrierer for dyrenes naturlige forflytning. Det kan også lede til fortetting og flere ulykker på nærliggende veistrekninger uten gjerder, forteller seniorforsker Christer Rolandsen ved Norsk institutt for naturforskning (NINA).
Viltgjerder bør som regel alltid kombineres med viltoverganger, slik at dyrene har mulighet å komme seg over veien. Men både gjerder og overganger må bygges på rett måte og på rett sted for å ha ønsket effekt.
–Hvis ikke gjerdene er lange nok, flyttes påkjørslene til enden av gjerdet. Og om dyrene ikke får mulighet for å krysse vegen, kan det føre til sult, innavl og stort stress, sier seniorrådgiver Henrik Wildenschild i Statens vegvesen.
Men tiltakene er svært kostbare; en viltovergang over vei koster flere titalls millioner kroner. Så det er verken praktisk eller økonomisk gjennomførbart å installere viltgjerder langs alle de hundre tusen kilometerne med vei vi har i Norge.
–Derfor må vi finne andre løsninger som gir sjåfører mulighet til å ta gode valg i trafikken, og som samtidig er mer skånsomme for leveområdene til dyrene, sier SINTEF-forsker Lillian Hansen, som leder prosjektet WILDETECT.
Skal teste ut varsling og lavere fartsgrenser
Målet med prosjektet er å få kunnskap om hvor det er størst fare for kollisjonsulykker. I tillegg skal forskerne utvikle og teste ny teknologi som kan redusere ulykkene og øke trafikksikkerheten.
Data om tidligere påkjørsler og observasjon av vilt skal kombineres med kameraobservasjoner fra droner og andre sensorer. Maskinlæring vil bli brukt til å forsøke å detektere dyrene automatisk, og til å koble disse ulike datakildene. Så vil forskerne teste blant annet varsling om lavere fartsgrenser basert på disse dataene.
Varslingen kan enten være nye typer stasjonære veiskilt eller varsling inne i bilen, basert på sensorer som de fleste moderne biler har.
Testingen vil foregå med kjøresimulator i SINTEFs VR-laboratorium, og etter hvert på veien.
–Det gjør vi for å se hvordan sjåførene oppfatter varslingsløsningene, i et trygt miljø, før vi sammenligner en kombinasjon av løsningene i reell trafikk, sier leder for SINTEFs VR-lab, Jo Skjermo.
Styrking av sjåførers årvåkenhet når trafikkfaren øker vil være sentralt, og varslingsmetodene må ikke virke avledende på sjåføren.
Om WILDETECT
WILDETECT er et samarbeidsprosjekt mellom forskning, samfunnsaktører og næring. Målet er å undersøke om nye hjelpemidler kan styrke trafikksikkerheten slik at de alvorlige viltulykkene kan reduseres. Norges forskningsråd har bevilget 10 millioner kroner til prosjektet, som skal vare i tre år.
Partnere:
- SINTEF (prosjektleder) | Kontakt: Lillian Hansen
- Norsk institutt for naturforskning (NINA). Kontakt: Lars Rød-Eriksen
- Høgskulen på Vestlandet (HVL). Kontakt: Martin Fodstad Stølen
- Statens vegvesen (SVV). Kontakt: henrik.wildenschild@vegvesen.no
- IMSA Knowledge Company AS. Kontakt: steinbie@online.no
Referanse: Statistisk sentralbyrå (2021) Flere rådyr påkjørt og drept
Kontakter
Lillian HansenSINTEF Community
Tel:+47 97 14 01 44lillian.hansen@sintef.noIda RambækSenior kommunikasjonsrådgiverSINTEF Community
Tel:+47 99352912ida.rambak@sintef.noOm oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Søker løsninger for å utnytte nettkapasiteten i nord bedre31.3.2025 08:13:00 CEST | Pressemelding
Nettselskap, kraftprodusenter og teknologiutviklere jobber sammen med klyngen Energi i Nord, Berlevåg kommune og SINTEF Energi for å løse utfordringer med lav kapasitet i strømnettet i Øst-Finnmark.
Betong med karbonfangst reduserer klimautslippene betydelig24.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
En ny studie viser at bruk av karbonfangst i sementproduksjon kan redusere klimautslippene fra byggeprosjekter betydelig.
Klart for Nasjonalt fuktseminar 20255.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Hva skjer når KI møter takstmannen? Og forsvinner forsikringsdekningen når muggsoppen begynner å vokse? Dette er noen av spørsmålene du får svar på 9. april på Ullevål.
Gjentar suksessen med kurs i praktisk bygningsfysikk24.2.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Torsdag 3. april kan du lære om materialvalg og detaljløsninger knyttet til fuktsikring, varmeisolering og lufttetthet hos SINTEF i Oslo.
Mobilitet 2025: SINTEF deltar med siste nytt fra forskningsfronten19.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvordan blir fremtidens godstransport? Hvordan kan vi få færre biler i byene? Og hvem tar egentlig ansvar for naturen når vi bygger nye veier?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom