Så langt kan du kjøre før du må lade elbilen
De tøffeste elbilsjåførene kjører bilen til det er 10 prosent igjen på batteriet før de lader. - Den praktiske rekkevidden du har på elbilen din er kortere enn det du ser på papiret. Tre av bilene i vinterens store elbiltest kjørte over 400 kilometer før batteriet hadde 10 prosent igjen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I verdens største elbiltest, El Prix, kjører NAF og Motor bilene helt tomme for strøm. Hver femtiende kilometer leser vi av batteriprosent og kjørte kilometer.
- Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden på norske vinterveier, men det er ikke å anbefale å gjør dette i hverdagen, sier Sødal.
Den mest relevante rekkevidden elbilistene har å forholde seg til er hvor langt bilen går innen du har 10 prosent igjen på batteriet.
Av 23 elbiler i vinterens elbiltest, var det tre som kjørte lengre enn 400 kilometer innen det gjensto 10 prosent. Det var normale norske vintertemperaturer mellom minus to og minus 10 grader da testen ble gjennomført.
- Med 10 prosent igjen har du litt margin inn til lading. I tillegg til de bilene som rundet 400 kilometer, var det flere som var i nærheten av denne kjørelengden med 10 prosent igjen på batteriet. Nå er det flere biler som har god rekkevidde også vinterstid, sier NAF-rådgiveren.
Forvarming er lurt
I den store elbiltesten starter bilene med 100 prosent batteri, men bilene er ikke forvarmet. Flere og flere elbiler kan forvarme både kupé og batteri før du drar på tur.
- Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet og du trenger ikke å bruke strøm på å varme kupéen. Det kan gi ekstra rekkevidde, sier Nils Sødal.
Om bilen din har mulighet til det, er det også lurt å forvarme batteriet før du skal lade langs veien. Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et.
- Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, sier Sødal.
Topp 10 praktisk rekkevidde i vintertesten 2024
Bilmodell |
Kilometer kjørt ved 10 % gjenværende batterikapasitet |
HiPhi Z |
439 km |
Hyundai Ioniq6 |
409 km |
KIA EV9 |
401,6 km |
Lotus Eletre |
398,5 km |
NIO ET5 Touring |
398 km |
NIO EL6 |
373 km |
BMW i5 eDrive40 |
362,1 km |
Tesla 3 Long Range |
352 km |
Volkswagen ID.7 |
348 km |
MG4 Trophy |
343,4 |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Dette må du vite om trafikkbøter i Norge og utlandet i sommer8.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Trafikkbøtene i Norge er på et rekordhøyt nivå. Flere land i Europa krever oblat for å kjøre på motorveier eller inn i byer. Med rådene fra NAF unngår du bøter i Norge og utlandet i sommer.
NAF: - Kjør helt frem i begge kjørefelt ved fletting3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer er tid for bilferie og veiarbeid. Fletter du riktig der det er veiarbeid, bidrar du til bedre trafikkflyt og kortere køer. - Veldig mange legger seg inn med en gang de ser skilt om fletting. Det er feil. Kjør helt frem til der feltene går sammen, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF: 10 biltur-tips til sommerferien2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syv av ti nordmenn legger sommerferien til eget land. - Det er mange perler å besøke med bilen, bobilen eller motorsykkelen. Her er mine ti tips til fine turer på hjul i sommer, sier Per Roger Lauritzen, veibokredaktør i NAF.
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom