Så langt kan du kjøre før du må lade elbilen

Del

De tøffeste elbilsjåførene kjører bilen til det er 10 prosent igjen på batteriet før de lader. - Den praktiske rekkevidden du har på elbilen din er kortere enn det du ser på papiret. Tre av bilene i vinterens store elbiltest kjørte over 400 kilometer før batteriet hadde 10 prosent igjen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I tillegg til de bilene som rundet 400 kilometer, var det flere som var i nærheten av denne kjørelengden med 10 prosent igjen på batteriet under vinterens El Prix. Nå er det flere biler som har god rekkevidde også vinterstid.
I tillegg til de bilene som rundet 400 kilometer, var det flere som var i nærheten av denne kjørelengden med 10 prosent igjen på batteriet under vinterens El Prix. Nå er det flere biler som har god rekkevidde også vinterstid. NAF/Motor

I verdens største elbiltest, El Prix, kjører NAF og Motor bilene helt tomme for strøm. Hver femtiende kilometer leser vi av batteriprosent og kjørte kilometer.  

- Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden på norske vinterveier, men det er ikke å anbefale å gjør dette i hverdagen, sier Sødal. 

Den mest relevante rekkevidden elbilistene har å forholde seg til er hvor langt bilen går innen du har 10 prosent igjen på batteriet. 

Av 23 elbiler i vinterens elbiltest, var det tre som kjørte lengre enn 400 kilometer innen det gjensto 10 prosent. Det var normale norske vintertemperaturer mellom minus to og minus 10 grader da testen ble gjennomført. 

- Med 10 prosent igjen har du litt margin inn til lading. I tillegg til de bilene som rundet 400 kilometer, var det flere som var i nærheten av denne kjørelengden med 10 prosent igjen på batteriet. Nå er det flere biler som har god rekkevidde også vinterstid, sier NAF-rådgiveren. 

Forvarming er lurt 

I den store elbiltesten starter bilene med 100 prosent batteri, men bilene er ikke forvarmet. Flere og flere elbiler kan forvarme både kupé og batteri før du drar på tur. 

- Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet og du trenger ikke å bruke strøm på å varme kupéen. Det kan gi ekstra rekkevidde, sier Nils Sødal. 

Om bilen din har mulighet til det, er det også lurt å forvarme batteriet før du skal lade langs veien. Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et. 

- Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, sier Sødal. 

Topp 10 praktisk rekkevidde i vintertesten 2024 

Bilmodell  

Kilometer kjørt ved 10 % gjenværende batterikapasitet  

HiPhi Z 

439 km 

Hyundai Ioniq6 

409 km 

KIA EV9 

401,6 km 

Lotus Eletre 

398,5 km 

NIO ET5 Touring 

398 km 

NIO EL6 

373 km 

BMW i5 eDrive40 

362,1 km 

Tesla 3 Long Range 

352 km 

Volkswagen ID.7 

348 km 

MG4 Trophy 

343,4 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye