Så langt kan du kjøre før du må lade elbilen
De tøffeste elbilsjåførene kjører bilen til det er 10 prosent igjen på batteriet før de lader. - Den praktiske rekkevidden du har på elbilen din er kortere enn det du ser på papiret. Tre av bilene i vinterens store elbiltest kjørte over 400 kilometer før batteriet hadde 10 prosent igjen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I verdens største elbiltest, El Prix, kjører NAF og Motor bilene helt tomme for strøm. Hver femtiende kilometer leser vi av batteriprosent og kjørte kilometer.
- Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden på norske vinterveier, men det er ikke å anbefale å gjør dette i hverdagen, sier Sødal.
Den mest relevante rekkevidden elbilistene har å forholde seg til er hvor langt bilen går innen du har 10 prosent igjen på batteriet.
Av 23 elbiler i vinterens elbiltest, var det tre som kjørte lengre enn 400 kilometer innen det gjensto 10 prosent. Det var normale norske vintertemperaturer mellom minus to og minus 10 grader da testen ble gjennomført.
- Med 10 prosent igjen har du litt margin inn til lading. I tillegg til de bilene som rundet 400 kilometer, var det flere som var i nærheten av denne kjørelengden med 10 prosent igjen på batteriet. Nå er det flere biler som har god rekkevidde også vinterstid, sier NAF-rådgiveren.
Forvarming er lurt
I den store elbiltesten starter bilene med 100 prosent batteri, men bilene er ikke forvarmet. Flere og flere elbiler kan forvarme både kupé og batteri før du drar på tur.
- Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet og du trenger ikke å bruke strøm på å varme kupéen. Det kan gi ekstra rekkevidde, sier Nils Sødal.
Om bilen din har mulighet til det, er det også lurt å forvarme batteriet før du skal lade langs veien. Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et.
- Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, sier Sødal.
Topp 10 praktisk rekkevidde i vintertesten 2024
Bilmodell |
Kilometer kjørt ved 10 % gjenværende batterikapasitet |
HiPhi Z |
439 km |
Hyundai Ioniq6 |
409 km |
KIA EV9 |
401,6 km |
Lotus Eletre |
398,5 km |
NIO ET5 Touring |
398 km |
NIO EL6 |
373 km |
BMW i5 eDrive40 |
362,1 km |
Tesla 3 Long Range |
352 km |
Volkswagen ID.7 |
348 km |
MG4 Trophy |
343,4 |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom