NAF: Pass på vekta til vinterferie-bilen
Hvor mye og tung bagasje du har i bilen gir store utslag på bremselengde og kjøreegenskaper viser tester NAF har gjort. – Det er store forskjeller på bilens egenskaper om du laster den for tungt. Derfor er det viktig å passe på vekta før du drar på vinterferietur, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen.

NAF har kjørt bremsetester og tester i sving med en bil lastet med ulike mengder bagasje. I sving ble testen gjennomført i 60 kilometer i timen og det var ingen problemer med å holde svingen når bilen var tom, mens den både ble mer uforutsigbar og mistet veigrepet ved samme hastighet når den var lastet over vektgrensen.
I bremsetesten ble bilen bremset ned fra typisk landeveishastighet, nemlig 80 kilometer i timen.
- I bremsetesten hadde bilen med overlast fortsatt 22 kilometer i timen der bilen med bare fører stod stille. Det utgjør en kollisjonsenergi på 4,7 tonn, sier Jan Harry Svendsen. - Overlaster du bilen vil ikke førerstøttesystemene lengre fungerer slik de skal. Det betyr i klartekst at systemer som antisladd mister mye av effekten de ellers har, sier NAF-rådgiveren.
Men også når bilen var lastet opp til grensen for nyttelast endret den karakter og hadde større problemer med å klare svingen.
- Mange biler er overlastet før bagasjerommet er fullt. Det er store forskjeller på hvordan en bil som er lastet opp til nyttelast og hvordan en bil som er overlastet reagerer, forklarer Svendsen.
Sjekk grensen for last
Alle biler har det som kalles nyttelast. Det er den vekten du har lov til å ha med i bilen, og nyttelasten inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten på bilen og trekke fra egenvekten til bilen. For å finne ut hvor mye bagasje du kan ha med må du også trekke fra vekten av passasjerer, takboks, takstativ og annet løsøre.
Elbiler har lavere nyttelast enn bensin- og dieselbiler, og med fire voksne i bilen er det ikke mye å gå på før man på en rekke elbiler når grensen for hvor mye vekt du kan ha i bilen. Da er det fort gjort å pakke med for mye bagasje og kjøre med en overlastet bil på vinterferie-turen. Det er ikke bra for trafikksikkerheten.
- NAFs råd til alle som skal på vinterferie med bil, er å være varsomme så man ikke pakker bilen for full og at du har kontroll på vekten. Å laste en bil ut over hva den er godkjent for utgjør en trafikkfare og kan i ytterste konsekvens føre til en ulykke, avslutter NAF-rådgiveren.
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:+47 934 47 754janharry.svendsen@naf.noLenker
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
På tur med tilhenger i påsken: - Lett å bryte reglene16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hageavfall, oppussing, kanskje nye hagemøbler og grill. Mange hekter tilhengeren til bilen i påsken. - Dessverre ser vi at mange bryter regelverket og utsetter seg selv og andre for fare, advarer rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF MC: - Vi vil ha flere slike langs norske veier14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Rett type autovern kan redde motorsyklistenes liv. - Flesteparten av dødsulykkene på motorsykkel skyldes utforkjøring i sving, og underskinner på autovern kan redde liv, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
NAFs 10 ladevettregler i påsken11.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Påsken står for døren og da blir det fort kø både på veiene og ladestasjonene. - Med godt ladevett går det fortere unna på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Totalforbud mot å røre mobilen i bilen: - Fartsblindt, advarer NAF10.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF går imot forslaget om å totalforby å røre mobilen når du kjører bil. – Du kan ta imot en bolle fra sidemannen, men ikke flytte telefonen fra ladeplaten i bilen til setet. Et slikt forbud går på tvers av hva folk oppfatter som rimelig og rettferdig, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Sommerdekktest: - Dropp spesialdekk til el-SUVen7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Såkalte elbildekk lover lengre rekkevidde, men det går på bekostning av sikkerheten. - Dropp spesialdekk og sats på gode og trygge sommerdekk. Det er ingen vits å ofre sikkerheten for en knapt merkbar økning i rekkevidden til elbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom