Kultur: Nå vil nordmenn bruke mer penger
I en fersk undersøkelse svarer fire av ti nordmenn at de ønsker å bruke mer penger på kulturelle opplevelser i 2024.

– Nordmenn ønsker seg mer innhold og gode opplevelser i livet – dette vises tydelig gjennom disse tallene, sier bransjeleder for kreative næringer, Emma Lind i Hovedorganisasjonen Virke.
Kulturpuls er en undersøkelse som kartlegger nordmenns kulturelle vaner. Den gir blant annet innblikk i hvor mye penger nordmenn vil bruke på kulturelle opplevelser.
– Hele 41 prosent forventer å bruke mer penger på kultur i 2024, sammenlignet med fjoråret. 38 prosent sier de vil bruke det samme som i 2023, sier Lind, som er glad for den kulturelle optimismen.
Konserter
Hun tror pandemien og mangelen på opplevelser under nedstengingen fortsatt preger mange, og at det i ettertid er blitt klart for mange at kultur er viktig.
– Under pandemien ble vi sulteforet på opplevelser. De begivenhetene man delte, og som ga påfyll til minneboka, og som man innså var veldig viktig. Det vil vi ha enda mer av nå, sier Lind.
Og nordmenn har klare favoritter hva gjelder kulturelle tilbud.
– Det er ingen tvil; konserter, kino og revy/show er de mest populære opplevelsene. 67 prosent av de spurte svarer at det ganske eller svært interessant med konserter. 63 prosent svarer det samme om kino, og 50 prosent er interessert i show, sier Lind.
41 prosent er interessert i festival.
Felles opplevelser
Samtidig ser man av undersøkelsen at også hele syv av ti ønsker å bruke kulturtilbud oftere enn de gjør i dag.
– For mange er det et spørsmål om økonomi som spiller inn på hyppigheten. 61 prosent sier de ville deltatt mer dersom billettene var billigere, mens 44 prosent sier at bedre personlig økonomi er en avgjørende faktor, sier Lind.
For mange nordmenn er bruken av kulturelle tilbud nært knyttet til det sosiale aspektet.
– Vi ønsker et rikt liv, med opplevelser som knytter oss sammen. 42 prosent svarer at de går sammen med kjæreste eller ektefelle, mens 30 prosent deler kulturelle opplevelser med venner, sier Lind.
Over halvparten av de spurte, 53 prosent, sier de oppsøker kulturelle arrangementer i nærheten av der de selv bor, og 22 prosent svarer at de benytter seg av tilbud i hjemkommune eller fylket.
Fakta om undersøkelsen:
Kulturpuls fra Virke er en kartlegging av forventninger til bruk av kulturtilbud i 2024 og ulike drivere og barrierer for kulturbruk. Undersøkelsen skal se på utvikling og trender i kulturkonsumet over tid, og utgjør et kunnskapsgrunnlag for virksomheter som tilbyr kulturopplevelser.
Undersøkelsen ble gjennomført av Opinion den siste uken i desember 2023 i et landsrepresentativt utvalg på totalt 1000 innbyggere over 18 år. Dataene er vektet på kjønn, alder, geografi og utdanning i henhold til den faktiske befolkningssammensetningen.
Nøkkelord
Kontakter
Emma LindBransjeleder kreative næringer
Tel:+4748010531emma.lind@virke.noKaja KirkerudSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 402 43 840kaja.kirkerud@virke.noBilder

Om oss
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom