Crayon

Politiet velger Crayon som IT-partner

Politiet velger Crayon som innkjøpspartner for programvare den neste 4-årsperioden. Politiets mål med å inngå avtalen er å effektivisere og standardisere innkjøp av programvare på tvers av hele etaten og ulike politidistrikt.

Cathrine Janson, direktør for Politiets IT enhet og Michael Jacobs, adm. direktør Crayon Norge.

– Jeg vil rette en stor takk til politiet for tilliten. Denne kontrakten er stor for oss i Crayon, og det ligger også et stort samfunnsansvar i å levere programvare til politiet i hele Norge. Vi vil også takke for en grundig og etterrettelig tilbudsprosess. Politiets anskaffelse inspirerte oss til å gjøre et større arbeide med å gå gjennom våre erfaringer og praksis som leverandør og analysere disse nærmere. Ifølge politiet har vi kommet med gode og relevante grep for å adressere og forbedre leveransene våre, sier Michael Jacobs, sjef for Crayon i Norge og Norden.

Tilbudsprosessen har pågått i perioden juni 2023 til januar 2024. Tilbyderne har levert prekvalifisering, tilbud, tre forhandlingsrunder og tre reviderte tilbud.

Crayon scorer best på både pris og kvalitet. Politiet opererte med fire underkategorier, der oppdragsforståelse telte 40%, mens service og support, tjenestenivå og kompetansenivå telte 20 % hver. Crayon var best på kvalitet samlet sett, og det samme gjaldt for tre av de fire underkriteriene.

– Crayons styrke ligger i å skreddersy kostnadseffektive og sikre IT-løsninger for kundene våre. Vi er spesielt glade for at politiet legger vekt på vår systematiske, ryddige og sikre håndtering av bestillinger. De trekker frem vår modell som imponerende, og legger vekt på at vi tilbyr mekanismer, maler og dokumenter for å følge leveransene, sier Jacobs.

Politiet har inngått en parallell rammeavtale med flere leverandører hvor Crayon er rangert som nummer 1. Avtalen har en verdi på opptil 1,2 milliarder kroner.

For ytterligere kommentarer:

Espen Viskjer, Kommunikasjonsdirektør Crayon, 91 55 27 65