Hulbækmo og Jacobsen familieorkester med en leken og humørfylt singel fra nytt album.

«Hans sin vals» er som tittelen antyder en låt som er komponert av Hans Hulbækmo. Er det en oppfølging av «Hans sin låt», som var et av sporene på orkesterets debutalbum, «På snei», som ble utgitt 2017? Kanskje det, den har i hvert fall den samme musikalske lekenheten som alltid har vært et av kjennetegnene på Hulbækmo & Jacobsen familieorkester, med en sterk melodi, innslag av improvisasjon og et fargerikt instrumentarium. På denne låta høres Tones harpe, Alf’s munnspill, Hans Fredrik’s fløyte og Hans sin krukketromme, og den gir en liten pekepinn på hva som kan høres på resten av RUDSNURRKNURR, albumet som låta er hentet fra, og som blir lansert den 15. Mars

Tone Hulbækmo -  harpe
Hans Hulbækmo - slagverk
Alf Hulbækmo - munnspill
Hans Fredrik Jacobsen - fløyte

LYTT HER

Hans om låta:

«Det æ en låt je har gått og nynna på, og så har den vørte ferdig litt etter litt» sier Hans om komposisjonen sin. «Det æ jo en vals som æ inspirert tå Sørlandet, hovedsakelig Sigurd Fjeldstad kanskje, og materiale je i første rekke ha hørt gjennom pappa og Ånon Egeland. Men den æ óg litt inspirert tå Norlandsmateriale, som je ha vørte kjent med gjennom Jo Einar Sterten. Je tenkte den kunna passe i Familieorkesteret, og den æ skreve med respekt og kjærlighet for tradisjonen, og alle dom som har bragt den vidar».

Tradisjonen er viktig for alle i orkesteret, og de øser både av den som har omgitt og omgir dem i nærmiljøet deres i Nordøsterdalen, og i deres andre nærmiljø, som er Risør, der Hans Fredrik er født og oppvokst, og de nærliggende bygdene. Men alle fire medlemmer er også komponister, og deres egne komposisjoner blandes med de tradisjonelle elementene, og det hele arrangerer de i felleskap. Det er gammal- og bygdedans som er fokuset og inspirasjonen på dette albumet, framført på Familieorkesterets eget uforlignelige vis, og Han sin vals er høyst dansbar, som resten av melodiene på RUNDSNURRKNURR.

Photo: Ingrid Eide

Tone Hulbækmo er en særegen sanger og tekstformidler innen folkemusikk, vise og middelaldermusikk. I tillegg er hun komponist og arrangør. Det var hun som i sin tid tok opp igjen den utdødde norske harpetradisjonen, og hun er en dreven utøver på trøorgel og middelalderlyre. Hun har 3 Spellemannpriser, for debutalbumet «Kåmmå no» (1983), som duo sammen med Hans Fredrik for barneplata «Langt nord i skogen» (1988). De to fikk også Spellmannprisen med middelaldermusikkgruppa Kalenda Maya i Åpen klasse i 1985. Hun var nominert igjen i 2020 for barneplata «Eg kan!». I mellomtiden har hun hatt en rekke andre soloutgivelser.

Fløytist, multiinstrumentalist, komponist og arrangør Hans Fredrik Jacobsen er en av nestorene innen sitt fag, og har dukket opp høyt og lavt i norsk musikk i en mannsalder - han var for eksempel med på å vinne Melodi Grand Prix som musiker i Secret Garden. I tillegg til sitt lange samarbeid med Tone, har han også vært flittig benyttet som musiker på et drøyt hundretalls album med mange av de mest profilerte artistene i Norge. Han har også flere soloalbum bak seg, og hans siste, Svadilja, ble kåret til en av de 10 beste utgivelsene i 2022 av musikkanmelderne i både Dagsavisen og Klassekampen. Hans forrige utgivelse, Øre, var nominert til Spellemannprisen 2019.

Fra tidlig av ble sønnene Hans og Alf med dem på turneer over hele verden. I dag er også de svært aktive musikere på den norske musikkscenen.

Alf Hulbækmo er både komponist, arrangør, pianist, og nå tilsatt som organist i Røros kirke. Alf gjorde seg bemerket som Jazzstipendiat under Molde Jazzfestival i 2019, hvor han oppførte verket sitt Skumringsbarda sammen med Trondheim Jazzorkester, og har i tillegg hatt bestillingsverk for Vinterfestspill i Bergstaden og Nidarosdomens domkor. Han har gitt ut platene «Jeg går og drømmer», Alf’s tonesettinger av dikt av Nils Yttri sammen med Siril Malmedal Hauge, og «Lillebror», et knippe Prøysentolkninger sammen med gruppa av samme navn.

Hans Hulbækmo er en unik skikkelse på den norske jazzscenen i dag - en trommeslager med et særegent, åpent uttrykk som har satt og setter farge på band som Atomic, Skadedyr, Moskus, Hanna Paulsberg Concept, Broen, Gard Nilssens`s Supersonic Orchestra, Kim Myhrs Sympathetic Magic og Flukten. Sistnevnte mottok Spellemannprisen i 2022 for beste jazzutgivelse, og han har vært nominert flere ganger til samme pris, bl.a. med gruppa Moskus. Hans er også komponist, og utga i 2023 sitt første soloalbum «Tilfeldig næpe», med utelukkende egne komposisjoner.

Singelcoveret. Photo: Ingrid Eide

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.