Story House Egmont med solid grep på ukebladmarkedet

Med 253 000 ukentlige lesere er Hjemmet fortsatt Norges mest leste ukeblad. I tillegg øker Familien sin leserskare, mens Norsk Ukeblad holder seg stabilt i forhold til fjoråret. Totalt leses de tre titlene av 563 000 lesere.

Disse lager Norges mest leste ukeblader: Bak fra venstre: Maria Smith Nygård, Randi Risa, Vigdis Winge, Anne-Bet Dønnem. Midt fra venstre: Eva Glorvigen, Trine Skjulhaug, Linda Kirkeby Isenhag, Hanne Stensvold, Cathrine Barland Jensen. Foran fra venstre: Ole Martin Bjørklid og Kitty Boysen Jensehaugen. Foto: Knut Christian Moeng / Story House Egmont

I følge den helt ferske lesertallsundersøkelsen fra MBL og Kantar troner det tradisjonsrike Hjemmet fortsatt på toppen blant de mest leste ukebladene i landet. I et tøft marked med bred nedgang kan redaksjonen juble over det faktum at de har hele 253 000 ukentlige lesere, en nedgang på 4,8 prosent. Sammen med Familien, som øker med 1,8 prosent til 171 000, og Norsk Ukeblad, som ligger stabilt på 139 000 ukentlige lesere, har mediehuset Story House Egmont et solid grep om ukebladsegmentet.

– Vi er så glade og ydmyke for at Hjemmet nok et år kan smykke seg med tittelen Norges største ukeblad. At Hjemmet beholder posisjonen sin, er utrolig hyggelig. Med et marked og medievaner i stor endring er det spesielt gøy å se at Hjemmet fremdeles oppleves relevant og aktuelt for så mange nordmenn – hver uke. Mye av suksessen vår skyldes et tett, innsiktsbasert og målrettet samarbeidet mellom redaksjonen og markedsavdelingen, og enorm dedikasjon og kjærlighet vi alle har til Hjemmet. Men, mest av alt må vi takke alle leserne våre – tusen takk, sier redaksjonssjef i Hjemmet, Kitty Boysen Jensehaugen.

Ole Martin Bjørklid, redaktør for både Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien er utrolig stolt over posisjonen de har blant sin leserskare.

– For våre tre største titler er det jo kun en ørliten krusing i lesertallene. Vi har all grunn til å være stolt av at både Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien faktisk beholder sine knallsterke posisjoner i et fallende marked. Det skyldes først og fremst flinke folk som kombinerer innsikt og erfaring når de lager Norges beste ukeblader. De klarer å levere det leserne våre elsker, godt innhold av høy kvalitet. Det at vi også publiserer dette kvalitetsinnholdet digitalt, både på Klikk.no og igjennom den digitale abonnementstjenesten Flipp, gjør at vi når ut til enda flere lesere, sier han.

Også nisjeblader som Villmarksliv, Maison Interiør og Maison Mat & Vin øker i antall lesere med henholdsvis 2,9, 0,5 og 3,9 prosent.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Ole Martin Bjørklid

Om oss:

Story House Egmont | www.storyhouseegmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 27 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.