Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
![](/data/images/public/17848282/18049550/916e17af-7f4d-4326-a1f6-814cec43a7b8-w_720.jpg)
Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). I undersøkelsen svarer 73 prosent av de spurte at de ikke har byttet mobilabonnement det siste året. Kun 6 prosent svarer at det ikke er aktuelt for dem fordi de for eksempel har dekket abonnement gjennom jobb. Undersøkelsen viser også at det er de mellom 30-39 år er flinkest til å bytte.
Inger Vollstad er seksjonssjef i Nkom. Hun sier at myndighetene legger til rette for at det skal være enkelt å etablere mobilselskap og at det skal være gode rammevilkår for å etablere tre ulike mobilnett i Norge. Hun mener også at mobilkundene må bruke forbrukermakten sin i enda større grad.
—Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør den siste tiden, og det er gode grunner til å ta et kritisk blikk på mobilavtalen din å se om det er penger å spare. Aktive mobilkunder er bra for konkurransen og sørger for gode produkter og tjenester, forteller Vollstad.
I den samme undersøkelsen svarer nær 80 prosent av de som faktisk bytter at de gjør det på grunn av pris, og Vollstad bekrefter at det kan være flere tusen kroner å spare om man bytter.
— Det er enkelt å bytte mobilselskap og det kan være lettjente penger. Beregninger vi har gjort viser at enkeltpersoner og familier kan spare tusenlapper i året på å bytte mobilabonnement. Hvor mye du og din familie kan spare avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvilke abonnement dere har i utgangspunktet, hvor mye data dere har inkludert og hvilke hastigheter dere har i abonnementene.
Tre prissammenlikningstjenester har fått Nkoms godkjentmerke, og disse er mobilabonnement.no, tek.no eller mobiltelefoni.no. Tjenestene er utformet på litt ulike måter, men alle er oversiktlige og inneholder god og relevant informasjon om de ulike mobilabonnementene som finnes.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noLenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Norge skal lede global kamp mot digital svindel28.6.2024 13:18:24 CEST | Pressemelding
Myndighetene ba i januar mobilselskapene skjerpe tiltakene og gjøre mer for å stoppe digitale svindelforsøk. Det har gitt resultater, og i forrige måned ble 10 millioner svindelanrop fra utlandet avslørt. Nå vil andre land lære av Norge.
Norge viser vei i digitalt antisvindelarbeid: Statsråd Karianne Tung besøker Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)24.6.2024 11:19:46 CEST | Presseinvitasjon
Sikkerheten i digital infrastruktur, antisvindel, kunstig intelligens og digital bærekraft er noen av temaene som vil presenteres og diskuteres når digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung kommer til Nkom fredag 28. juni.
Stadig flere vil ha mer mobildata5.6.2024 11:59:23 CEST | Pressemelding
Nye tall viser at nordmenn vil ha mer mobildata og kjøper stadig større datapakker. Snart har en fjerdedel av oss datapakker på over 100 GB.
Flere nordmenn dropper tradisjonell TV3.6.2024 11:11:31 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at stadig flere nordmenn dropper tradisjonell TV til fordel for nett-TV.
Høyt investeringsnivå for raskt internett30.5.2024 10:30:05 CEST | Pressemelding
Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at det i fjor ble investert over 8 milliarder kroner for å gi nordmenn tilgang til raskt internett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom